مقالات

تاریخچه الکتریسته و اختراع لامپ

همانطور که می دانید اختراع لامپ یکی از مهم‌ترین اختراعات انسان در طول تاریخ است زیرا تا قبل از این اختراع، انسان ها روشنایی خانه‌های خود را با وسیله هایی مانند شمع و آتش تامین می کردند که این دو وسیله بعد از مدت کوتاهی تمام شده و از بین می رفتند به همین علت ادامه ی زندگی مخصوصا در فصل های سرد سال غیر ممکن و سخت می شد.
علاوه بر این موضوع اختراع لامپ، به علت اینکه روشنایی بیشتری در طول شبانه روز در اختیار مردم قرار می داد امکان کار کردن راحت‌تر شد و طول روز کاری افزایش یافت.

با توجه به این تفاسیر تاریخچه ی اختراع لامپ پستی و بلندی های بسیاری را طی کرده است زیرا در طی تاریخ پیدایش اولین لامپ های پیشرفته امروزی، بسیاری از افراد و مختراعان بودند که بنا به دلایلی همچون درست نبودن بخشی از اختراعشان و یا پایدار نبودن روشنایی لامپی که اختراع کرده اند و دلایلی این چنینی نه نام خودشان و نه نامی از اختراعشان در تاریخ نگاشته نشده است به همین علت نمی توان گفت مشخصا از چه تاریخی اولین لامپ اختراع شد و مورد استفاده مردم قرار گرفت اما با توجه به اطاعاتی که در این رابطه در دست است تاریخچه ی اختراع لامپ به 150 سال پیش یعنی زمانی که توماس ادیسون اولین لامپ را اختراع کرد بر می گردد.
البته بعد از توماس ادیسون نیز افراد بسیاری هم چون متخصصان برق و تکنولوژی و مخترعان در پی یافتن راهی ساده برای استفاده مردم از لوازم روشنایی و نوربخش بودند.

 

 

اختراع اولین لامپ تاریخ توسط چه کسانی صورت پذیرفت؟

احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که تا نامی از روشنایی و لامپ می شود یاد توماس ادیسون می افتید و بر این باور هستید مه اولین لامپ در تاریخ بشر به دست او ساخته و اختراع شده است اما باید تظاهرات درستی را در اختیار شما قرار دهیم پس با ما همراه باشید.
نخستین بار شخصی به نام هنری وودوارد، به کمک همکارش متیو اوانز در سال 1874 توانست برای اولین لامپ هایی در اندازه های متفاوت درست کند که این لامپ ها به شکل شیشه ای استوانه ای بودند که داخل آنها دو میله الکترودی و نیتروژن تعبیه شده بود که به وسیله نوار رشته ای از جنس کربن به هم وصل می شدند و در نهایت باعث روشنایی بخشیدن به محیط اطراف می گشتند.
پس از اسن اختراع و آزمون و خطای آن هنری وودوارد تلاش‌های بسیاری برای تبلیغ محصولش انجام داد تا بتواند سرمایه گذاری پیدا کند و این لامپ را در سراسر جهان به تولید انبوه برساند اما تمام سعی و تلاش او بی جواب ماند.
تا سرانجام پس از 5‌ سال تلاش برای تجاری سازی محصول اختراع شده در نهایت تسلیم شد و برای اینکه حداقل این لامپ به دنیا معرفی شود و مورد استفاده عموم قرار گیرد حتی با نام شخص دیگری به عنوان مخترع، مجبور شد مقاله نحوه ساخت آن را در سال 1879 به توماس ادیسون بفروشد. شاید با خواندن است مطلب شوکه شده باشید اما درست فهمیدید ادیسون تنها امتیاز ساخت این لامپ را از مخترع یا مخترعان واقعی آن یعنی هنری وودوارد و متیو اوانز خریداری کرد و امروزه بسیاری از افراد او را مخترع اولین لامپ می دانند حداقل می توان در اسن رابطه اینطور گفت که او در اصل کامل کننده این راه بود نه شروع کننده آن.

 

 

 

 

 

 

تکمیل شدن اختراع لامپ، توسط توماس ادیسون

توماس ادیسون تحقیقات بسیار جدی در رابطه با تولید لامپ حبابی با نور مناسب و عمر طولانی را شروع کرد. او برای این تحقیق عناصر مختلفی را برای رسیدن به هدفش امتحان کرد اما بارها و بارها آزمایشاتی که انجام می داد به نتیجه ای نمی رسید و در این میان روحیه ی شکست ناپذیر او باعث می شد که هیچگاه دست از تلاش و آزمون و خطا کردن بر ندارد برای شناخت روحیه او همین جمله کافیست که او پس از چندین بار شکست در این راه اعتقاد داشت که شکست نخورده است بلکه ده هزار راه یافته است که به موفقیت نمی رسند و نمی‌توان به وسیله آن‌ها لامپ را اختراع کرد و زمانی که راه‌های بیهوده را از میان برداشته است توانسته راه درست را پیدا کند و اینجاست که باید گفت جوینده یابندست.

 

 

 

اینجا بود که او با هنری وودوارد ملاقات داشت و از آنجایی که هنری بسیار نا امید از اختراع خویش بود توماس ادیسون با زیرکی خاصی ایده او را خریداری کرد و پس از آن با همکاری تیمی که تشکیل داده بود مطالعات گسترده ای را آغاز کرد ث به یافته های جدیدی مبنی بر تولید رشته بامبو کربنی سرانجام موفق شد لامپی با عمر حدود 1200 ساعت و روشنایی مطبوع بسازد و پس از بدست آوردن این موفقیت بزرگ سرانجام در سال 1880 کارخانه الکتریکی ادیسون رو با نام خودش افتتاح نمود و تولید انبوه چراغ رشته ای استارت زد.
با توجه به این موضوع به این نتیجه می رسیم که هیچ گاه نباید دست از تلاش برداشت مانند توماس ادیسون که با تلاش های بسیار به چیزی که در ذهن داشت رسید و هیچ وقت نا امید نشد اینجاست که باید گفت کار را که کرد آن که تمام کرد.

ورود لامپ های فلوئورسنت و خداحافظی لامپ های رشته ای

از آنجایی که لامپ های رشته ای مصرف بسیار زیادی داشتند و همچنین باعث گرم شدن زمین می شدند مخترعان در پی تولید جایگزینی بهتر و بی ضرر تر رفتند.
به همین دلیل اختراع لامپ فلوئورسنت یا همان لامپ مهتابی یک گام به سوی دنیای پیشرفته نورپردازی محسوب می شد در داخل لامپ های فلوئورسنت تحریک گاز آرگون یا نئون باعث تبخیر جیوه و تولید نور فرابنفش می گردید و در پایان فسفر آن را به نور مرئی تبدیل میی نمود. عمر مفیدی که برای این نوع لامپ ها تخمین زده بودند حدود 10000‌ ساعت بود که در مقایسه با لامپ‌های نسل قدیم حدودا 10 برابر عمر بیشتری داشتند و این موضوع پیشرفت چشمگیری در رابطه با اقتصادی بودن کالای تولیدی برای خریدار محسوب می شد. دو عیب بزرگ لامپ های فلوئورسنت و یا مهتابی این بود که اول نیاز به یک استارتر خارجی برای راه اندازی داشتند و دوم اینکه محتوای داخل این لامپ ها سمی بودند و در صورت شکسته شدن و پخش آن به محیط اطراف باعث مسمومیت و در مواردی حتی مرگ موجودات زنده می شد.

 

 

Noted inventor Thomas Edison at the lightbulb’s golden jubilee anniversary banquet in his honor, Orange, New Jersey, October 16, 1929. He is exhibiting in his hand a replica of his first successful incandescent lamp which gave 16 candlepower of illumination, in contrast to the latest lamp, a 50,000 watt, 150,000 candlepower lamp. (Photo by Underwood Archives/Getty Images)

 

ورود لامپ های کم مصرف به جای لامپ های فلوئورسنت

سرانجام در سال 1938 با توجه به پیشرفت در عرصه نور و روشنایی برخی از مخترعان موفق به تولید لامپ‌های کم مصرف شدند و سپس این اختراع توسط کمپانی جنرال الکتریک به تولید انبوه رسید. از جمله مزیت های لامپ های کم مصرف می توان به فشرده و درون محور بودن سیستم استارتر و کاهش سطح انتشار گازهای گلخانه تا دوهزار برابر اشاره نمود.
نکته جالب در رابطه با تولید انبوه لامپ های کم مصرف این بود که با توجه به اینکه بودجه ای حدود 25 میلیون دلار بابت این انبوه سازی هزینه شد بدونید اما به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت، چگونگی ساخت لامپ کم مصرف فاش گردید و در اسن بین بسیاری از سودجویان و رقبای این کمپانی توانستند لامپ های کم مصرف را با نام تجاری خود تولید کنند.

تولید لامپ های ال ای دی و اس ام دی به عرضه نور

در این بخش رسیدیم به نوع لامپ هایی که امروزه بسیاری از انسان ها از آن ها استفاده می کنند، در اصل بخش عمده مصرف عموم مردم و تقاضای بازار را لامپ های ال ای دی و اس ام دی تشکیل می دهند.
استفاده از لامپ های ال ای دی در ابتدا فقط در وسایلی هم چون شارژر و یا آدابتور به چشم می خورد اگر دقت کرده باشید در این دو وسیله نوری قرمز رنگ کوچک به چشم می خورد که همان ال ای دی بود اما پس از گذشت مدت کوتاهی با توجه به مزایایی همچون ۱- مصرف بسیار کم برق نسبت به لامپ های رشته ای،۲- تنظیم زاویه تابش، ۳- قابلیت تامین نیرو از انرژی خورشیدی،۴- عمر طولانی و روشن شدن در لحظه، رنگ های مورد استفاده و مورد پسند عموم مردم یعنی سفید و زرد تولید لامپ های ال ای دی گام جدیدی را پشت شر نهاد.
حتی در بسیاری از کشورها دولت‌ مردم را اجبار به استفاده از لامپ های ال ای دی کرد که بی شک اینکار گام بزرگی در جهت جلوگیری از گرمایش جهانی محسوب می شود.
حال می رسیم به معرفی لامپ های اس ام دی که در واقع نسل جدید لامپ های ال ای دی هستند جالب است بدانید در فناوری تولید لامپ های اس ام دی از سیم استفاده نمی شود و اجزای از پیش ساخته شده روی مداری لحیم می شوند که برد بسیار نازکی دارد.

پیشرفته ترین نوع لامپ ها در دنیای امروز لامپ های بلک لایت نام دارند

با توجه به اینکه امروزه تکونولوژی در کنار تمام پیشرفت ها به زیبایی اهمیت ویژه ای می دهد ساخت لامپ های بلک لایت را می توان اوج پیشرفت لامپ ها دانست.
لامپ های بلک لایت حاوی طیف خاصی از نور فرابنفش هستند که در زمانی که محیط تاریک است کمی نور بنفش از خود ساطع می کنند و تین نورها له چونه ای هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند اما با تابش خود به ترکیبات رنگی فسفر‌دار می توانند درخشندگی خاص و عجیبی ایجاد نمایند.
بیشتر استفاده از این نوع لامپ ها ‌در موارد صنعتی همچون ساخت اسکناس است اما در کنار آن در مصارف تزئینی همچون تولید لوازم سرگرمی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

سخن پایانی

با توجه به توضیحات این مقاله اطاعات مفیدی در رابطه با اختراع لامپ و طی مسیر طولانی و پر فراز و نشیب تولید آن در اختیار شما عزیزان قرار گرفت که امیدواریم مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *