مقالات

خاصیت نور خورشید

همانطور که می دانید نور خورشید باعث تولید ویتامین دی در بدن انسان می شود به همین علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید فوایدی بسیاری برای بدن انسان به دنبال دارد.
اما اینکه چه ساعت از روز در مقابل نور خورشید قرار بگیریم؟ و یا اینکه برای دچار نشدن به آفتاب سوختگی چه کارهایی را باید انجام دهیم بسیار موضوعات مهمی است که باید قبل از هر اقدامی حتما اطاعات کافی در رابطه با آن بدست بیاوریم در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید و باید و نبایدهای آن را بشناسید.

مقدار کافی قرار گرفتن در معرض نور خورشید چقدر است؟

این سوال یک سوال کلی است زیرا مقدار کافی دریافت نور خورشید برای هر شخصی متفاوت از شخص دیگری می باشد مقدار مناسب قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای هر شخص با توجه به سن، محل زندگی، رژیم غذایی، رنگ پوست و سابقۀ درمانی مشخص می شود.
اما با توجه به یک پژوهش علمی معتبر برای دریافت نور سودمند خورشید، بدون اینکه آسیبی به بدن وارد شود کافیست روزانه ۵ الی ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیریم همانطور که گفتیم با توجه به مواردی همانند رنگ پوست این زمان قابل تغییر است و برای اشخاصی که دارای پوست تیره هستند می تواند به حداکثر ۳۰ دقیقه برسد. که البته اگر تمایل به مدت زمان بیشتری داریم می توانیم با استفاده از کرم های ضد‌آفتاب به این امر دست یابیم البته برای آسیب نرسانند به بدن خود بهتر است قبل از اقدامی شرح حال خود را به پزشک داده و از او مشورت بگیریم.

 

 

 

 

فواید استفاده از نور خورشید چیست؟

 

کیفیت خواب

بدن انسان برای تنظیم ساعت بیولوژیک بدن به نور خورشید نیاز دارد نکته جالب توجه در این رابطه این است که نور صبحگاهی خورشید به افراد کمک می‌کند که شب‌ها به‌ خواب بروند و علت آن تاثیر نور خورشید در کاهش استرس می باشد اهمیت این موضوع با بالا رفتن سن افراد افزایش می یابد زیرا در سنین بالا چشم‌ها دیگر به اندازهٔ قبل نمی توانند نور جذب کنند به همین علت ممکن است برای به خواب رفتن دچار مشکل شود.

دریافت ویتامین دی به مقدار بالا

پرتو فرابنفش نور خورشید باعث تولید ویتامین دی در بدن می شود و همانطور که می دانید ویتامین D برای سلامت استخوان، سیستم ایمنی و سلول های خونی بسیار موثر است این ویتامین در کنار این تاثیرات به جذب بعضی از مواد معدنی همانند فسفر و کلسیم نیز کمک می‌ نماید تمام افراد افراد می‌توانند ویتامین D مورد نیاز بدن خو‌د را با استفاده از مواد خوراکی مغذی تأمین نمایند.

نکته بسیار مهم در رابطه با عدم دریافت کافی ویتامین دی این است که حواسمان به کودکان بیشتر باشد زیرا به علت بد غذا بودن آنها امکان اینکه ویتامین دی کافی را دریافت نکنند بسیار بالاست در نتیجه بهتر از ساعاتی در روز را برای نرفتن آفتاب کافی آنها را به بیرون از منزل و یا حیاط و بالکن خانه ببریم زیرا در صورت فقر این ویتامین در بدن کودک او دچار راشیتیسم می شود و در پی آن به نرمی استخوان دچار می گردد.

سلامت چشم

دریافت مقدار مناسب ویتامین دی از طریق نور خورشید در سال های نوجوانی میتواند باعث کاهش احتمال نزدیک بینی در افراد شود اما زه این نکته را در نظر داشته باشید که به همان اندازه که دریافت مقدار کافی نور خورشید مفید است به همان مقدار دریافت بیش از حد آن باعث آسیب رسیدن به می‌تواند به سلامت چشم شده و همچنین باعث ایجاد آب مروارید و تاری دید می گردد.

کاهش وزن

کمبود دریافت نور خورشید می تواند باعث افزایش افسردگی در افراد شود که بسیاری از افرا پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار پرخوری می شوند زیرا گرسنگی را بخشی به نام هیپوتالاموس در مغز کنترل می نماید این بخش از مغز با سروتونین فعالیت می کند و به تسکین گرسنگی کمک می کند در اثر عدم دریافت نور خورشید سطح سروتونین مغز کاهش می یابد که این امر باعث می شود فرد پس از غذا خوردن بسیار هم احساس شیری نداشته باشد به همین علت دریافت مقدار کافی نور خورشید در رابطه با کنترل اشتها بسیار امر کمک کننده ایرخواهد بود.
دیگر اثر دریافت نور خورشید در رابطه با کاهش وزن این است که باعث افزایش سطح فعالیت شما می شود زیرا هنگامی که هوا گرم تر می شود ما می توان در فضای باز فعالیت های بیشتری داشته باشیم.

کاهش ابتلا به بیماری های مختلف

همانطور که گفتیم دریافت کافی نور خورشید برای سلامت جسم و روان بسیار مفید است و این نکته را باید در نظر داشته باشیم که در هر کاری اعتدال نیاز است زیرا هم افراط و هم تفریط باعث آسیب رساندن به بدن می شود به همین علت دریافت بیش از حد نور خورشید امکان ابتلا به بروز سرطان پوست را افزایش می‌دهد.
در سوی دیگر زندگی در نقاطی که نور خورشید به اندازه کافی به بدن نمی تابد احتمال ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان روده، سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان پروستات و بیماری هایی از قبیل قلبی، ام اس، فشار خون بالا و دیابت را نیز افزایش می‌دهد به همین علت باید به این موضوع همواره توجه داشته باشیم که بدن به اندازه کافی ویتامین D را دریافت نماید که هم در صورت افزایش و هک در صورت کاهش دریافت این ویتامین بیماری هایی در بدن به وجود می آید.

سلامت عاطفی

ماده ای به نام سروتونین در مغز باعث عواملی هم چون مثبت اندیشی، آرامش، تمرکز و شادابی در بدن می شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید به افزایش ترشح این ماده در مغز کمک می‌ نماید بسیاری از پزشکان انواع اختلالات فصلی یا دیگر انواع افسردگی ها را ناشی از سطح پایین سروتونین می دانند و برای درمان آن توصیه می کنند که افراد در معرض نور خورشید و یا نور مصنوعی قرار گیرند.

تقویت عملکرد مغز

عده پینه آل عده ای است که باعث تولید ملاتونین می شود که این ماده یک آنتی اکسیدان قوی برای کیفیت خواب است و حتی در جلوگیری از افسردگی بسیار کمک کننده استختل قرار گرفتن در معرض نور خورشید تاثیر مستقیم بر غده پینه آل دارد. به همین دلیل برای داشتن خواب با کیفیت شبانه و همچنین تقویت عملکرد مغز در طول روز به بیرون رفته و در معرض نور خورشید فعالیت کنید. زیرا عملکرد درست مغز نیز نیازمند یک خواب کافی و بدنی سرحال است.

سلامتی استخوان

دریافت ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم در بدن ما می شود به همین علت با دریافت ویتامین دی استخوان هایی قوی و سالمی خواهیم داشت.

کاهش علائم آلزامیر

با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شده است که افرادی که دچار آلزایمر هستند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید نشانه های کم تری از اضطراب، افسردگی و بیداری شبانه را دارند.

افزایش میل جنسی و کاهش عوارض قاعدگی

برای تقویت میل جنسی هم در زنان و هم مردان توصیه می شود که قسمت پشت و قفسه ی سینه خود را در معرض نور خورشید قرار دهند زیرا اینکار باعث افزایش هورمون های جنسی می شو‌د.
از دیگر فواید قرار گرفتن در معرض نور خورشید کاهش علائم قبل از وقوع قاعدگی می باشد اینکار می تواند به کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی از جمله افسردگی، دردهای جسمی، نوسانات خلقی و همچنین تحریک پذیری و عدم علاقه به جمع کمک کند.

 

جمع بندی

در این مقاله از مجموعه سی کارو در رابطه با خواص نور خورشید مطالبی ذکر شد که امیدواریم برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد، و توانسته باشید در صورت نیاز این مطالب را مورد استفاده قرار داده و نتیجه ی دلخواه خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *