مقالات

دمای رنگ چیست؟

دمای رنگ در واقع مشخصه ای از نور مرئی می باشد که کاربردهای حائز اهمیتی در زمینه عکاسی و فیلمبرداری، نورپردازی، باغبانی، ستاره شناسی، چاپ و نشر و دیگر حرفه ها دارد.
دمای رنگ بر حسب درجه کلوین مشخص می گردد و یک عددی است نشان دهنده ی مقدار روشنایی ورنگ نور خارجی می باشد که هر چقدر این عدد بیشتر باشد نشان دهنده ی این است که به رنگ های سفید و سرد نزدیک تر می باشد و هر چقدر این عدد کمتر باشد نشان دهنده ی رنگ های گرم می باشد.
در اصل دمای رنگ به این صورت دسته بندی می شود که دمای بیشتر از 4000 درجه کلوین تحت عنوان رنگ سرد شناخته می شود و دمای کمتر از 3000 درجه کلوین به نور گرم گفته می شود.

جسم‌ سیاه عنصری مانند پلاتین می باشد که تمام نوری که به آن تابیده می گردد را جذب می نماید و به همین علت هیچ گونه نوری را از خود منعکس نمی کند و با توجه به این موضوع دمای رنگ منبع نور با قیاس آن با رنگ یک جسم سیاه بدست می آید.
با گرم کردن جسم سیاه نخست نوری به رنگ قرمز به وجود می آید و با بیشتر کردن دما رنگ نور به سمت رنگ‌های نارنجی، زرد، سفید، و در آخر به آبی نزدیک تر می گردد و هر چقدر درجه حرارت بالاتر رود رنگ جسم مورد نظر سفید تر می شود.

اصطلاحات دمای رنگ

به دلیل اینکه مفهوم دمای رنگ ممکن است برای بسیاری از افراد قابل درک نباشد سازندگان لامپ برای آن اصطلاحاتی را در نظر گرفته اند و دمای رنگ را در دسته بندی مرتبی قرار داده اند تا افراد به راحتی بتوانند آن را تشخیص داده و تهیه کنند. این اصطلاحات عبارتند از نور روز یا مهتابی، سفید گرم یا آفتابی، سفید سرد و یا سفید خنثی که در ادامه هر کدام را به انحصار توضیح می دهیم.

نور روز یا مهتابی

رنگ نوری که این نوع لامپ از خود ساطع می کند شبیه به لامپ های فلورسنت مهتابی می باشد که برای مکان هایی هم چون کارخانه ها، سوپر مارکت ها، صنایع تولیدی و مکان هایی از این قبیل مناسب است. لامپ های نور روز که بیشتر به مهتابی معروف است با تولید نوری با دمای رنگ بالاتر از عدد 5000 درجه کلوین برای روشنایی بخشیدن به مکان های که به نور بسیار زیاد نیاز دارند بهترین گزینه است که در ابتدا چند نمونه از این نوع مکان ها را ذکر کردیم.

سفید گرم یا آفتابی

لامپ هایی با نور گرم یا آفتابی، بسیار نور آرامش بخشی از خود تولید می کنند که باعث گرم شدن محیط می گردند و رنگ نور آنها شبیه به لامپ های التهابی می باشد. درجه کلوین لامپ های سفید گرم کمتر از 3300 است و به همین دلیل مناسب برای مکان هایی است که افراد نیاز به آرامش و استراحت دارند که از جمله این مکان ها می توان به بیمارستان ها، نشیمن منازل، هتل ها، اتاق خواب و مهد کودک ها اشاره کرد.

سفید سرد یا سفید خنثی

نور لامپ های سفید سرد یا سفید خنثی از تلفیق رنگ نور آفتابی و مهتابی بدست آمده است که رنگ نور آن شبیه به لامپ های فلورسنت با نور سفید خنثی می باشد.
دمای رنگ نور این لامپ ها از 3300 تا 5000 درجه کلوین است.

 

 

 

 

استفاده درست از دمای رنگ مناسب در محیط

با توجه به توضیحاتی که تا به اینجای مقاله در اختیار شما قرار گرفت متوجه شدید که لامپ های متفاوتی با دمای رنگ متمایز از هم وجود دارند به همین علت برای بدست آوردن دمای رنگ مناسب در محیط مورد نظر باید آنها را شناخته و سپس گزینه ی مناسب را تهیه کنید.
به این علت این مورد را ذکر کردیم که با توجه به این موضوع افرادی هستند که باز هم برای بدست آوردن نور مورد نظر خود از دو لامپ با نور های متفاوت در یک محیط استفاده می کنند که اشتباه ترین کار ممکن است و با استفاده از دمای رنگ متفاوت نه تنها باعث زیبا تر شدن نور محیط نمی شوند بلکه در نهایت یک محیط با تابش نور غیر یکسان خواهند داشت زیرا هنگامی که می توان با استفاده از یک لامپ به نور مورد نظر خود دست یافت استفاده از دو‌ لامپ با نور متفاوت غلط است.
به طور مثال فرض کنید شخصی برای داشتن نور متعادل در فضای مورد نظر خود از دو لامپ با نور مهتابی و آفتابی استفاده می کند با اینکه می تواند به راحتی لامپی با نور سفید سرد را انتخاب کند و به دمای نور مورد نظر خود دست یابد استفاده از دو لامپ غلط ترین حالت ممکن خواهد بود.

جمع بندی

با توجه به توضیحات داده شده در این مقاله با دمای رنگ نور آشنا شدید حال به راحتی می توانید با توجه به مکان مورد نظر خود از دمای رنگ مناسب استفاده کنید و دیگر اشتباه تلفیق دو‌ لامپ در یک محیط را برای بدست آوردن دمای رنگ‌ مورد نظر انجام ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *