مقالات

آموزش عکاسی با رینگ لایت

استفاده از رینگ لایت برای ثبت تصاویر زیبا

رینگ لایت یک وسیله برای نوردهی متناسب به سوژه عکاسی است که باید روش استفاده از آن را نیز در هنگام عکاسی بیاموزیم تا بتوانیم به وسیله ی آن عکس و فیلم با کیفیتی را ثبت کنیم.

شاید با خود فکر کنید که تنها با روشن کردن رینگ لایت همه چیز تمام است و می توانید عکاسی خود را آغاز کنید اما باید بگوییم که عکاسی با رینگ‌لایت لازمه ی آموزش هایی است که عکس باید آنها را فرا گیرد تا بتواند از این وسیله به درستی استفاده کند. ضمنا برای خرید رینگ لایت میتوانید به فروشگاه سی کارو مراجعه کنید.

در انتخاب رینگ لایت توجه داشته باشید که قابلیت هایی هم چون تنظیم شدت و دمای نور و پایه های قابل تنظیم داشته باشد تا با توجه به دوربین و با تلفن همراه شکا قابل تنظیم باشد.

در چه مواردی می توانیم از رینگ لایت استفاده کنیم؟

از رینگ لایت ها می توان در عکاسی پرتره، عکاسی ماکرو، عکاسی تبلیغاتی و ضبط هر گونه فیلم استفاده کرد که در ادامه هر کدام را به انحصار توضیح می دهیم.

 

موارد استفاده از رینگ لایت

 

 

عکاسی ماکرو با استفاده از رینگ لایت

عکاسی ماکرو یعنی عکاسی از نمای نزدیک از سوژه های بسیار کوچک، برای عکاسی ماکرو با استفاده از رینگ لایت دور لنزی و یا رینگ فلاش ها که شما باید آن را جلوی دوربین خود نصب کنید می توانید از سوژه های ریز همانند حشرات با نور کافی عکس و فیلم بگیرید.

عکاسی محصول با استفاده از رینگ لایت

در زمان عکاسی از محصولات برای ثبت عکس با کیفیت و جذب مشتری و در نهایت فروش خوب محصول مورد نظر استفاده از رینگ لایت بسیار گزینه مقرون به صرفه و راحتی است و نیازی به نورپردازی با وسایل پر هزینه و پیچیده دیگر نمی باشد به دلیل اینکه در این نوع عکاسی نیز فاصله دوربین تا محصول کم است نیاز به تهیه ی رینگ لایت می باشد.

عکاسی پرتره با استفاده از رینگ لایت

برای اینکه پس از گرفتن عکس پرتره نیازی به ادیت عکس نداشته باشیم بهترین راه استفاده از رینگ لایت است زیرا با نوری که به صورت می تاباند باعث محو شدن چین و چروک و لک های صورت می شود. بخاطر همین موضوع بیشتر آرایشگر ها در هنگام عکاسی از مدل های خود از رینگ لایت استفاده می کنند تا تصویری بی عیب و نقص را ارائه دهند.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی با استفاده از رینگ لایت

بسیاری از بلاگرها و‌ ‌واینرهای شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتویوب برای تولید محتوا صفحه ی خود که تهیه ی عکس و فیلم می باشد از رینگ لایت استفاده می کنند اینکار باعث دوچندان شدن کیفیت تصاویر و فیلم های ثبت شده می گردد.

سلفی گرفتن با گوشی همراه با استفاده از رینگ لایت

شما با استفاده‌ از رینگ لایت های مخصوص گوشی همراه که به راحتی مانند گیره لباس به گوشی وصل می شوند می توانید از خود سلفی بگیرید بدون اینکه نیازی به تنظیم زاویه ی نور داشته باشید.

تماس تصویری با استفاده رینگ لایت

امروزه بسیاری از کارها، جلسات مهم افراد و همچنین تدریس دروس با تماس تصویری برگزار می شود به همین علت امکان اینکه شما همیشه موقعیت نوری مناسبی نداشته باشید بسیار بالاست بخاطر همین استفاده از رینگ لایت در هنگام برقراری تماس تصویری باعث تنظیم نور محیط شما می شود.

 

استفاده از رینگ لایت برای ثبت تصاویر زیبا

 

 

چگونگی استفاده از رینگ لایت برای ثبت تصاویر زیبا

برای اینکه در هنگام استفاده از رینگ لایت نتیجه ی دلخواه را بدست آوریم بهتر است که چگونگی استفاده از آن را در شرایط مختلف بدانیم به همین علت در ادامه با ذکر موارد و توضیحاتی این موضوع را برای شما شرح می دهیم.

انتخاب زاویه های متفاوت

در بیشتر مواقع با مستقیم قرار دادن رینگ لایت درست رو به روی سوژه باعث ایجاد سایه بر روی آن می شویم در چنین مواردی برای از بین بردن سایه بهتر است قد رینگ لایت را با استفاده از دسته‌ ای که در آن تعبیه شده است بالا برده و سپس به سمت جلو و در زاویه ی 40 الی 45 درجه سوژه عکاسی قرار دهیم.

بسیاری از آرایشگرها که برای عکاسی و فیلم برداری از مدل خود از رینگ لایت استفاده می کنند بهتر است برای خروجی بهتر کار خود رینگ لایت را در زاویه ای قرار دهنده کوچکترین سایه ای بر روی مدل آنها قرار نگیرد که برای اینکار استفاده از سه رینگ لایت به صورت مثلثی در دور مدل بهترین گزینه است.

پرهیز از شدت نور بالا به هنگام استفاده از رینگ لایت

از آنجایی که بیشتر رینگ لایت های موجود در بازار دارای قابلیت تنظیم نور هستند عکاس می تواند به راحتی شدت نور آن را با توجه به موقعیت عکاسی و نور موجود در محیط تنظیم کند برای اینکار بهتر است قبل از شروع کار ابتدا یک عکس گرفته شود سپس با توجه به خروجی آن نور رینگ لایت را تنظیم کرد.

مرز بین نور مناسب و یا بیش از حد رینگ لایت بسیار باریک است زیرا برای اینکه تصویر سوژه شما با وضوح بیشتری ثبت شود نیاز به افزایش نور رینگ لایت خواهید داشت اما اگر این‌ نور بیش از اندازه باشد باعث می شود جزئیات سوژه محو شده و فقط به جسم و یا شی نورانی تبدیل شود.

برای تشخیص درست این موضوع در رینگ لایت هایی که شدت نور با درصد مشخص می شود درصد 30 الی 50 درصد نور کافی می باشد و درصد بیشتر از این عدد برای محیط های باز قابل استفاده و مناسب است.

هرگز در زمان استفاده از رینگ لایت از عینک استفاده نکنید

اگر سوژه عکاسی شما عینک به چشم دارد و‌ شما قصد استفاده از رینگ لایت را برای نورپردازی دارید بهتر است عینک را از روی چشمان سوژه خود بردارید زیرا نور رینگ لایت به عینک برخورد کرده و بازتاب می شود. اما در شرایطی هم که سوژه شما ناچار به استفاده از عینک می باشد بهتر است نور محیط و نور رینگ لایت را کم و زیاد کنید تا به درجه ی مناسب برسد.

به طورکلی اشیا براقی که در کادر عکاسی شما و در برخورد با نور رینگ لایت هستند بهتر است حذف شوند که این اشیا وسایلی هم چون قاب عکس، آینه و … است.

 

استفاده از رینگ لایت به عنوان نور اصلی و یا نور مکمل؟

به طور ملی نور رینگ لایت را هم می‌توان به عنوان نور اصلی استفاده کرد و هم به عنوان نور مکمل، بیشتر عکاسان که در کار خود حرفه ای هستند از رینگ لایت در کنار دیگر ابزارهای نورپردازی به عنوان نور تکمیل کننده استفاده می کنند که اینکار باعث تابش یک نور ملایم و نرم به سوژه می شود.

ولی در زمان هایی که منبع نور شما فقط یک عدد رینگ لایت است بهتر است که آن را درست رو به روی سوژه قرار دهید و در صورت امکان از نور طبیعی مانند نور تابیده شده از پنجره های موجود در محیط برای بهتر شدن عکس های خود کمک بگیرید.

 

استفاده از رینگ لایت به عنوان نور اصلی و یا نور مکمل

قرار دادن گوشی و یا دوربین عکاسی در وسط رینگ لایت که امروزه بسیار مورد پسند افراد قرار گرفته است نیز ایده ی خوبی برای عکس پرتره می باشد زیرا نور بازتاب شده در چشم های سوژه باعث دوچندان شدن جذابیت و زیبایی عکس خواهد شد.

توجه به نور محیط

به این موضوع توجه داشته باشید که همیشه نور محیط برای خروجی کار شما مناسب نخواهد بود زیرا نور محیط در مواردی با نور رینگ لایت دمایی متفاوت دارد به همین علت است شدت و تلفبق دو‌نور با هم باعث خراب شدن عکس های شما می شود.

شما می توانید با توجه به محیط عکاسی نور محیط را کاملا حذف کرده و فقط با استفاده از نور رینگ لایت عکاسی خود را انجام دهید در اصل باید نور محیط را بستخید و سپس تصمیم گیری کنید که آیا نور رینگ لایت با نور محیط تلفیق شود و یا خیر.

دمای نور رینگ لایت را به گونه ای تنظیم کنید که باعث‌ تغییر رنگ ها نشود

از جمله ‌ویژگی های رینگ لایت های به روز وجود قابلیت کنترل دمای نور در آنهاست که عکاس با توجه به این قابلیت می تواند اندازه ی سرد و گرم بودن نور را متعادل سازد.
لازم به ذکر است بدانید که دمای نور رینگ لایت ها بر اساس کلوین محاسبه می شود و در رینگ لایت های که دارای نور LED هستند دمای نور مابین 3200 تا 5500 درجه کلوین و حتی بالاتر متغییر می باشد.

تغییراتی که در دمای بالا و دمای پایین رینگ لایت ایجاد می شود به این صورت است که در زمان دمای نور بالا شما یک نور سفید دارید که این نور مناسب برای عکس هایی است که عکاس دوست دارد تصویر سوژه مانند نور طبیعی روز دیده شود. اما در دمای پایین نوری ایجاد شده شبیه به نور شمع و یا نور آفتاب است.

به طور کلی برای ایجاد نور نرمال بهتر است دمای نور رینگ لایت را به شدت کم‌ و یا زیاد نکنید زیرا با اینکار باعث غیرواقعی شدن نور سوژه خواهید شد که در پایان با تصویری با نور زرد، قرمز، آبی و سفید رو به رو می شوید.

در زمان استفاده از رینگ‌ لایت ژست های متفاوت را امتحان نمایید

در بسیاری از موارد طرز استفاده از رینگ لایت به ژستی که سوژه عکاسی می گیرد وابسته است این خلاقیت عکاس با رینگ لایت است که باعث درست جاگذاری شدن رینگ لایت می شود حتی گاهی اوقات در دست گرفتن رینگ لایت توسط سوژه عکاسی باعث جذاب شدن تصاویر ثبت شده می شود به همین علت ترس از به کارگیری ژست های مختلف را کنار بگذارید و وارد عمل شوید.

تناسب فاصله میان سوژه با رینگ لایت

در هنگام استفاده از رینگ لایت هایی که امکان تنظیم نور را دارند عکاس به راحتی می تواند بین سوژه و رینگ لایت فاصله ی زیادی برقرار کند.

اما در رینگ لایت هایی که این امکان را ندارند برای نورپردازی بهتر در زمان عکاسی پرتره بهتر است بین سوژه و رینگ لایت به اندازه طول دست فاصله ایجاد شود و در مواقعی که عکاس تمایل دارد سوژه منی از نور دور باشد فاصله ی 1 الی 1/5 متری اندازه ی ایده آلی خواهد بود.

در نهایت در هنگام استفاده از رینگ لایت این‌ موارد را باید رعایت کرد

  1. ایجاد زاویه مناسب رینگ لایت با توجه سوژه
  2. شدت نور رینگ لایت
  3. عدم استفاده از عینک و وسایل براق که بازتابنده نور هستند
  4. ترکیب نور رینگ لایت با دیگر منبع نورهای موجود در محیط اعم ار نور طبیعی و یا مصنوعی
  5. توجه به دمای نور رینگ لایت
  6. ژست های سوژه هنگام استفاده از رینگ لایت
  7. ایجاد فاصله مناسب سوژه عکاسی با رینگ لایت

 

 

حالت های استفاده از رینگ لایت

 

 

 

حالت های استفاده از رینگ لایت

شما به عنوان یک عکاس باید به این موضوع توجه داشته باشید که صرفا با تهیه ی رینگ لایت شما به هدف خود نمی رسید زیرا باید برای ثبت عکس های زیبا، حالت های استفاده از آن و همچنین تنظیم سوژه نسبت به آن را آموزش ببینید تا بتوانید خروجی دلخواه خود را ثبت کنید.

در نظر گرفتن رینگ لایت همانند سوژه عکاسی

نکته جالب توجه در رابطه با این موضوع این است که شما می توانید رینگ لایت را به عنوان سوژه عکاسی خود در کادر دوربینتان قرار دهید در واقع شما با اینکار تابو شکنی کرده و باعث ثبت عکس های جذاب و با مزه می شوید که البته اینکار یک تکنیک در عکاسی است.

نکته مهم: هنگام استفاده از رینگ لایت در دستان سوژه خود توجه داشته باشید که اگر رینگ لایت به برق وصل است هنگام جابه جایی بسیار احتیاط کنید تا مشکلی ایجاد نشود.
هیچ گاه رینگ لایت را به صورت طولانی بر روی پوست شوزه عکاسی قرار ندهید.

استفاده از رینگ لایت هایی که دارای لامپ ال ای دی هستند برای طولانی مدت مناسب ترند زیرا گرمایی از خود تولید نمی کنند و سوژه به راحتی می تواند آن را در دیت بگیرد.
توجه داشته باشید که قرار دادن رینگ لایت از جهت پایین به سوژه خروجی جذابی نخواهد داشت به همین علت سعی کنید ژست های گرفته شده با رینگ لایت از جهت پایین به بالا نباشد.

با استفاده از رینگ لایت یک ترکیب بندی درست کنید

از جمله حالت های جذاب در زمان استفاده از رینگ لایت در عکاسی قرار دادن آن در پشت سوژه است زیرا با این کار هاله ای از نور بر روی سوژه ایجاد می گردد که باعث‌ ثبت تصاویر جذاب و با نورپردازی خلاقانه می شود البته در نهایت این عکاس است که با توجه به علاقه خود تصمیم می گیرد رینگ لایت را در چه جایی قرار دهد اما انتخاب جایگاه های مختلف برای آن خالی از لطف نخواهد بود.

سعی کنید سرعت شاتر را کم کنید

اگر از آن دسته عکاسانی هستید که ترکیب استروب و رینگ لایت علاقه‌ دارید می‌توانید اینکار را امتحان کنید.

کشیدن شاتر یک حالت خلاقانه است که باعث ثبت عکس‌هایی جذابی می گردد در این تکنیک، شاتر باید بر روی سرعت ۱.۱۵ ثانیه قرار بگیرد، سپس فلاش استودیویی به‌عنوان پرکننده نور و رینگ لایت به‌ عنوان مکمل عمل خواهند کرد و در پایان نورپردازی به سمت سوژه صورت می گیرد.

استفاده از رینگ لایت به عنوان پرکننده نور محیط

از جمله مزیت های استفاده از رینگ لایت از بین بردن سایه های موجود بر روی سوژه عکاسی می باشد. رینگ لایت هایی که امروزه در بازار موجود است با قدرت نوردهی بالایی که دارند می توانند در کنار نورهای استودیویی باعث از بین رفتن سایه ها و تکمیل کردن نور زمینه شوند در چنین موقعیتی رینگ لایت ها نقش نور ملایم را ایفا کرده و نورافکن ها و فلاش های استودیوی نیز نقش تور اصلی را دارند و البته این ترکیب به صورت برعکس نیز قابل اجرا می باشد که عکاس با توجه به تمایل خود از آن ها استفاده می کند.

نکته مهم: در هنگام استفاده از رینگ لایت‌ ها بهتر است که دمای رنگ محیط را تنظیم کنید تا به وسیله ی آن هماهنگی بیشتری با نور استروب ایجاد گردد.

استفاده از رینگ لایت به عنوان نور استاندارد استودیویی

از آنجایی که می توان رینگ لایت ها از زاویه صفر تا 180 درجه تنظیم کرد هیچ گاه محدود به حالت های تکراری نخواهید بود به همین علت می توان از آنها در زاویه های مختلف استفاده کرد که یکی از زاویه های ایده آل رینگ لایت ها زاویه نود درجه می باشد زیرا در این زاویه و با توجه به شکل گردی که دارد نور خود را به صورت یکسان به تمام سوژه می تاباند.

البته لازم به ذکر است که بدانید استفاده از رینگ لایت محدود به خروجی نور دایره ای شکل نمی باشد زیرا عکاس با خلاقیت خود می تواند با قرار دادن چندین مانع زاویه های جدیدی را برای خروجی نور رینگ لایت ایجاد نماید و حتی با اسنفاده از همین موانع میزان کم و بیش بودن نور را تنظیم کند.

سخن پایانی

مجموعه سی کارو همواره سعی دارد اطلاعات مفیدی را در رابطه با رینگ لایت ها و عکاسی با آنها در اختیار شما علاقه مندان قرار دهد تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات عکاسی حرفه ای انجام داده و از این کار نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *