مقالات

اهمیت سه پایه در عکاسی

سه پایه در عکاسی از جمله وسایلی است که در موقعیت های مختلف کمک بسیاری به عکاس می کند تا او بتواند عکس های جذابی را ثبت کند. سه پایه ها در مدل های مختلف و با اندازه و‌ جنس متفاوت در بازار وجود دارند که افراد می توانند با توجه به توان مالی خود مدلی از آن را تهیه کنند که البته ژانر عکاسی نیز مشخص می کند که چه نوع سه پایه ای برای کار فرد مناسب است و باید آن را تهیه کند.
جنس بدنه سه پایه ها معمولا از آلومینیوم و یا فیبر کربن می باشد که قابلیت تنظیم ارتفاع پایه ها نیز در اکثر مدل های آن وجود دارد که هر کدام قیمت مختص خود را دارند در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با اهمیت سه پایه در عکاسی در اختیار شما عزیزان می گذاریم.

 

 

کاربرد سه پایه در عکاسی

  • بهترین وسیله برای عکاسی از سوژه های در حال حرکت مانند آبشار و یا رودخانه
  • عدم خستگی عکاس از نگهداری طولانی مدت دوربین های سنگین
  • مانع لرزش دوربین در هنگام ضبط فیلم های طولانی
  • مانع تار شدن و لرزش دوربین در هنگام عکاسی
  • وسیله ای کاربردی در ثبت عکس های پانوراما بدون لرزش و کادربندی درست و با دقت
  • استفاده در عکاسی کلوزآپ مانند عکاسی از حشرات و‌گل و‌ گیاه و ثبت عکس با کیفیت
  • نگهدارنده وسایل جانبی دوربین همچون فلاش و رفلکتور
  • قرار دادن دوربین در زاویه ی دلخواه
  • امکان عکس گرفتن دوربین در زمان هایی که عکاس نیاز دارد خودش جلوی دوربین باشد
  • افزایش دقت در کادر بندی
  • مناسب برای عکاسی در شب زیرا نور در شب بسیار کم است و لرزش دست باعث تار شدن تصویر خواهد شد
  • بهترین وسیله برای جلوگیری از لرزش دست در هنگام استفاده از لنزهای سوپر زوم و تله فوتو
  • بهترین وسیله در هنگام ثبت تصاویر ورزشی و اکشن
  • عکاسی با فیلترها به علت نوردهی طولانی مدت

 

 

 

 

 

سه پایه دوربین شامل چه قسمت هایی می باشد؟

 

سر سه پایه دوربین

وظیفه ی سر سه پایه ثابت نگه داشتن دوربین برای کادر بندی درست، محل اتصال دوربین به بدنه سه پایه و به وجود آوردن امکان جابه جایی سه پایه بدون برداشتن دوربین از جای خود است.

پایه های سه پایه دوربین

همه ی سه پایه های عکاسی دارای سه پایه هستند و فقط جنس و مدل آنها با هم متفاوت است اکثر پایه ها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع و امکان جمع شدن به حالت تلسکوپی و جمع و جور هستند تا حمل آنها نیز راحت باشد. جنس این پایه ها اغلب از نوع آلومینیوم، چوب و کربن می باشد.
در انتخاب هر یک از پایه های سه پایه یک کفی تعبیه شده است که در بعضی از مدل ها به صورت پلاستیکی است و در بعضی دیگر حالت میخی دارد اما نوع از پایه ها وجود داردند که دارای کفی قابل تعویض می باشند و عکاس این امکان را دارد که در هر موقعیتی با توجه به محل قرار دادن سه پایه کفی پایه ها را عوض کند.

عنکبوت و یا شاسی سه پایه دوربین

عنکبوت و شاسی سه پایه که معمولا جنس آن فازی می باشد محلی است که باعث اتصال پایه ها به سر سه پایه می شود و در واقع در مرکز سه پایه قرار دارد. بعضی از شاسی ها که امکان متصل و جدا کردن مستقیم در سر سه پایه را دارند دارای صفحات مرکزی قابل تعویض می باشند.

 

 

 

 

بال هد سه پایه دوربین

این قسمت که در پایه ها تعبیه شده است به نسبت قسمت های دیگر یک نوع تکونولوژی جدید محسوب می شود که شبیه به بک‌تو‌ می باشد که در یک جلد پلاستیکی قرار داده شده است و دارای دستگیره ای محکم می باشد که زمانی که دستگیره باز شود توپ داخل محفظه ی پلاستیک به راحتی جا به جا می شود در واقع کارایی آن برای تغییر زاویه دوربین است که هم جا به جایی آن بسیار راحت است و کارکرد با آن ساده می باشد زیرا با تغییر موقعیت دستگیره ی تعبیه شده بر روی آن به راحتی می توان موقعیت دوربین را به زاویه های راست تا عمودی تغییر داد.

ستون مرکزی سه پایه دوربین

در بسیاری از مدل های سه پایه، ستون مرکزی آن به کوپه ای طراحی شده است که امکان استفاده از دو طرف را به عکاس می دهد زیرا در بسیاری از مواقع که عکاس قصد گرفتن عکس هایی از فاصله ی کم از زمین و عکاسی ماکرو به وسیله سه پایه را دارد به راحتی می تواند دوربین خود را در زیر شاسی سه پایه قرار دهد. حتی در بعضی مدل های سه پایه قسمت ستون مرکزی دارای سیستم دنده ای است که با استفاده از اهرم تعبیه شده می توان میله را بالا و پایین برد و به راحتی در هر فاصله ای عکاسی کرد.

قفل پایه ها

اکثر سه پایه های دارای قفل گیره ای و چرخشی هستند به معنی ساده تر فرض کنید که شما در یک سطح ناهموار مجبور به استفاده از سه پایه هستید در چنین موقعیتی به راحتی می توانید هر مدام از پایه های سه پایه را در ارتفاع مورد نظر خود تنظیم کنید تا در نهایت کادری صاف و منظم را بدست آورید.

کفشک

در گذشته عکاسان برای وصل کردن دوربین خود بر روش هد و یا شاسی به سه پایه مجبور به استفاده از پیچ استاندارد ۱/۴ بودند که بسیار کار زمان بری بود اما در طراحی سه پایه های جدید و تعبیه بخشی به تحت عنوان کفشک متصل کردن دوربین به سه پایه بسیار آسان شده است بهترین صورت که کفشک به بخش انتهایی دوربین وصل می شود و سپس در یک هد یا سر سازگار قفل می گردد.

 

چهار مورد اصلی در انتخاب سه پایه دوربین:

  1. قدرت تحمل وزن
  2. وزن سه پایه
  3. استحکام
  4. قیمت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *