مقالات

تاثیر نور در عکاسی

نور اصلی ترین عامل در عکاسی می باشد و کلیدی ترین موضوع در هنگام استفاده از نور توجه به ترکیب بندی و به اندازه تصویر در زمان عکاسی است به همین علت تاثیر نور در عکاسی رابطه ی مستقیم در نتیجه کار و کیفیت آن دارد.
در حقیقت یک عکاس ماهر درک بسیار بالایی از نورپردازی و نوع استفاده از آن در عکاسی را دارد در واقع برای بدست آمدن نور مورد نظر هنگام عکاسی باید آن را با استفاده از ابزار و وسایل به نفع خود تغییر داد تا سوژه عکاسی در بهترین موقعیت نوری قرار گیرد ‌و عکس ثبت شده شفافیت و نورپردازی مناسبی را به همراه داشته باشد تمام موارد به خلاقیت عکاس و مهارت او بستگی دارد که از منبع نوری چه طبیعی و چه مصنوعی به چه صورت استفاده می کند.

معرفی انواع نور در عکاسی

همانطور که می دانید نورها در عکاسی انواع مختلفی دارند که از نور طبیعی گرفته تا نورهای مصنوعی با منبع نوری متفاوت که در ادامه برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این مطلب به معرفی انواع نور در عکاسی می پردازیم.

نور آسمان

نور آسمان نسبت به نور خورشید ملایم و نرم تر است زیرا نور خورشید نوری گرم می باشد با سایه هایی تند و تیز در حالی که نور آسمان نوری سردتر می باشد و سایه های آن ملایم و نامشخص است که سوژه عکاسی با استفاده از این نور به زیبایی نورپردازی می شود.

نور مستقیم خورشید

نور مستقیم خورشید پایه ای ترین شکل نور می باشد به صورتی که منبع اصلی بیشتر عکس ها نور خورشید است.
نور خورشید منبع نوری خوبی است اما به شرطی که نور مستقیم آن در مقابل سوژه قرار نگیرد زیرا باعث بی کیفیت شدن عکس شما خواهد بود به همین علت در جتین موقعی عکاس باید با جابه جایی سوژه بهترین شرایط نوری را پیدا کرده و عکاسی کند.

 

 

 

 

نور غیر مستقیم

نور غیر مستقیم همانطور که از نامش پیداست هم می تواند از منبع طبیعی نور خورشید باشد و هم منبع غیر طبیعی مانند یک روز ابری که می تواند نمونه ای از این نور باشد.
که البته در بین انواع نور در عکاسی این مدل نور معمولا از چند سطح می تابد و نسبت به نور آسمان سایه‌های نرم تر و نامحسوس تری را ایجاد می کند.

نور مصنوعی

نور مصنوعی که انواع مختلفی دارد در دو موقعیت مورد استفاده قرار می گیرد که در موقعیت اول زمانی است که نور خورشید در دسترس عکاس نیست و در موقعیت دوم زمانی است برای مناسب کردن نور خورشید باید از نور مصنوعی استفاده کرد. که از حمله نورهای مصنوعی می توان به لامپ خانه ها و چراغ های خیابان ها اشاره کرد.

نور از کنار

نور از کنار دو قابلیت متفاوت از هم را دارد که یکی پنهان کردن جزئیات و بافت سوژه است و دیگری وضوح در جزئیات سوژه که هر دوی این موارد بستگی به زاویه ی نوردهی دارد که می تواند هم به صورت پخش و هم به صورت مستقیم بر روی سوژه تابیده شود. نور از کنار بیشتر برای عکاسی پرتره عکاسی از ساختمان ها و بناها مورد استفاده قرار می گیرد.

ساعت طلایی

ساعت طلایی و یا گلدن تایم مطمئنا تا به حال به گوشتان خورده است این ساعت دو مرتبه در روز اتفاق می افتد که مرتبه اول یک ساعت بعد از طلوع خورشید است و مرتبه دوم نیز یک ساعت قبل از غروب خورشید، که در این دو زمان رنگ ها گرم ترند و همچنین نور ملایم تر و سایه ها نیز بلند ترند.

نور از پشت

در موقعیت نور از پشت سوژه عکاسی بین منبع نور و دوربین قرار دارد که با استفاده از این نور می توان تضادی بین سوژه و نور ایجاد کرد به این شکل که سوژه عکاسی تصویری سیاه باشد در حالی که پشت زمینه او تصویری نورانی و روشن است با استفاده از این تضاد و کمی خلاقیت می توان عکس های جذابی را ثبت کرد.

 

 

 

عوامل تاثیرگذار بر کیفیت نور در عکاسی

مطمئنا عوامل متعددی بر کیفیت نور در عکاسی تاثیر گذار هستند که باعث می شوند نتیجه ی ثبت شده در عکاسی یک لحظه بسیار ناب باشد در ادامه این عوامل را نام برده و توضیح می دهیم.

اندازه منبع نور

از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت نور در عکاسی اندازه منبع نور می باشد که باعث می شود گاهی سایه های نیز و‌ تند و گاهی سایه های نرم و ملایم نسبت به سوژه عکاسی ایجاد شود.

فاصله منبع نور تا سوژه

دیگر عامل مهم موثر در کیفیت نور عکاسی فاصله ی منبع نور تا سوژه می باشد به صورتی که برای ایجاد سایه های نیز و عمیق باید سوژه عکاسی را از منبع نور دور کنیم.

انعکاس های نورانی

سومین عامل مهم انعکاس‌های نورانی بر روی پیچ و تاب و برآمدگی های صورت سوژه می باشد که جزو کیفیت نورپردازی نیز محسوب می‌ گردد و برای تند و تیز کردن این برآمدگی ها و برجسته سازی آن باید منبع نور را یا دور کنیم و یا کوچک تا نتیجه ی دلخواه حاصل شود.

چه نوری برای عکاسی لازم است؟

این عکاس است که تصمیم می گیرد نور به چه اندازه و از چه جهتی به سوژه مورد نظر بتابد و برای انجام این کار و رسیدن به هدف خود کی تواند از انواع پخش کننده ها و یا بازتابنده ها استفاده کند.
استفاده از بازتابنده‌های تاشو باعث می شود نور خورشید به اندازه ای که عکاس تمایل دارد بر روی سوژه بتابد در واقع به آن شکل می دهد و نورافکن ها نیز باعث می شوند عکاس کنترل بیشتری بر روی تابش جهت نور و اندازه تابش آن نسبت به سوژه داشته باشد. استفاده از نور فلاش و بازتاب آن نیز این امکان را برای عکاس فراهم می آورد که در ناحیه‌ای که تمایل دارد سوژه برجسته دیده شود.

نتیجه گیری

فراگیری مبحث تاثیر نور در عکاسی و به ملی شناخت انواع نور در عکاسی جزو کلیدی و پایه ای ترین مفاهیمی می باشد که دانستن آن برای هر عکاسی واجب است. از آنجایی که نهم ترین عامل در عکاسی نور است در نتیجه عکاسی بدون نور کاری بیهوده و بی معنا می باشد به همین دلیل اولین قدم برای عکاسی انتخاب زمان مناسب برای انجام آن است چون همانطور که می دانید نور در تایم های مختلف در طول روز کیفیت متفاوتی دارد به همین علت با درک درست این مبحث شما می توانید عکاسی اصول و با کیفیتی را تجربه کنید و البته هرگز خلاقیت را دست کم نگیرید که در نتیجه ی صفر تا صد عکاسی عاملی بسیار تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *