مقالات

تاریخچه عکاسی در جهان

دوربین عکاسی که امروزه به این شکل است می توان گفت الهام گرفته از اتاقک تاریکی می باشد که ابن هیثم در قرن پنجم هجری توسط آن کسوف را نظاره می کرد.
این وسیله که اتاقک تاریک نام داشت در واقع جعبه ی تاریکی بود که روی آن سوراخ کوچکی وجود داشت که تنها راه عبور نور بود که تصویری وارونه و واضح را در سطح مقابل ایجاد می کرد به همین علت تاریخچه عکاسی در جهان از این اتاقک تاریک شروع شد.
عکاسی که یک هنر است بعد از پیدایش به سرعت و در طول ده سال به حرفه ای تبدیل شد که همگان آن را می شناختند و در دنیای امروز به یک صنعت بزرگ و پولساز تبدیل شده است .

کشف کاغذ حساس به نور، تحولی شگرف در مسیر تاریخچه عکاسی

این کشف نیز همانند دیگر کشف های بشر به صورت کاملا اتفاقی رخ داده است، روزی یک شیمیدان آلمانی از نیترات نقره و آهکدر در آزمایشگاه خود استفاده می کرد در این آزمایش تمام بخش های کاغذ توسط تابش تور سیاه شد به جز بخشی که در زیر پوشش برگ مانده بود رخداد این موضوع جرقه ای شد برای پیدا کردن موادی که به نور حساس هستند. سرانجام در سال 1819 میلادی شخصی انگلیسی اسن کشف را کرد به این شکل که او از هیپوسولفیت دو سود به عنوان ماده تثبیت کننده تصویر استفاده کرد.
اولین شخصی که ماده تثبیت تصاویر را کشف کرده و به دنیا معرفی کرد و باعث انقلابی بزرگ در این حرفه شد Sir John Fedric William Herschel بود که او استفاده از اصطلاحاتی هم چون پوزیتیو و نگاتیو را رواج داد.

چه کسی نخستین عکس را در دنیا ثبت کرد؟

نخستین کسی که عکس را ثبت کرد مخترعی فرانسوی به نام Joseph Nicephore Niepce بود که عکسی از مناظره طبیعی رو به روی خانه اش را روی کاغذ ثبت کرد که با تابش هشت ساعت نور خورشید از طریق روزنه ی اتاق تاریک به وجود آمده بود در اصل اولین مورد استفاده از کاغذ حساس به نور در این زمان رخ داد.

 

 

 

 

به وجود آمدن تاریک خانه و ظهور هنر عکاسی

قبل از اینکه عکاسی به وجود بیاید مردم در روزگاران قدیم با نقاشی بر روی سطوحی مانند دیوار و یا کاغذ آشنا بودند اما امکانی برای چاپ آن نقاشی ها وجود نداشت در آن دوران از جمله ابزارهایی که مردم برای پردازش تصاویر از آن استفاده می نمودند تاریک خانه بود

تلاش باتیستا محقق ایتالیایی برای استفاده از تاریک خانه

این محقق که اهل کشور ایتالیا بود در اواخر قرن شانزدهم مقاله ای ارائه داد که در آن نحوه استفاده از تاریک خانه را توضیح داده بود. او تصویر افراد بیرون از تاریک خانه را بر روی بوم داخل تاریک خانه نقاشی کرد پس از آن نقاشی را کنار کشید و تلاش کرد تا بتواند آن را کپی کند.
در آن دوره مردم به باتیستا لقب جادوگر داده بودند و استفاده از تاریک خانه را موضوعی بسیار وحشتناک می دانستند با این تفاسیر در نهایت باتیستا به خاطر جادوگری متهم شد و تا جایی که او را دستگیر کردند و در آخر به اجبار استفاده از تاریک خانه را کنار گذاشت.
پس از طی این دوره و در قرن هجدهم تاریک خانه ابزاری در اختیار نقاشان برای طراحی درست از روی طبیعت بود که البته در این دوره هم بسیاری از نقاشان جرئت استفاده از آن را نداشتند و می ترسیدند به جادوگری متهم شوند اما در این بین نقاشان معروفی همچون لئوناردو داوینچی، میکلانژ و بسیاری از هنرمندان نقاش از تاریک خانه به عنوان یک وسیله کمک نقاشی استفاده می کردند.
لازم به ذکر است که بدانید پس طی تمام اسن فراز و نشیب ها در نهایت تاریک خانه منجر به تکامل عکاسی و سپس پیدایش دوربین عکاسی گردید و تا سالها برای ثبت و ظاهر کردن عکس ها از تاریک خانه استفاده می شد البته بسیاری از افراد امروزه نیز به علت علاقه به تاریک خانه از آن استفاده می کنند.

پیدایش اولین دوربین عکاسی در جهان

همانطور که در اثیل مقاله ذکر کردیم مفهوم عکاسی از قرن پنجم هجری به وجود آمد اما تا سالها بعد از اختراع تاریک خانه، دوربین واقعا هیچ گونه تصویری را ثبت نکرد در واقع تصاویر وارونه بودند. تا اینکه در قرن هفدهم لنزهای اصلی برای تمرکز نور معرفی شدند، دوربین به اندازه ای نبود که بتوان آن را حمل کرد.

ثبت نخستین عکس ثابت در عکاسی

مفهوم امروزی عکاسی از دهه‌ی 1830 آغاز شد و پس از آن مخترع فرانسوی به نام ژوزف نیسه فور نیپس اولین تصویر لیتوگرافی نوری را تولید کرد اما متاسفانه در زمان رونوشت برداری این تصویر از بین رفت اما از آنجایی که این مخترع دست از تلاش بر نداشت سرانجام موفق شد عکسی دائمی را خلق نماید.
این موفقیت راه را برای عکاسان علاقمند باز کرد که آنها با هر نوع امولسیون کننده و مواد شیمیایی و روش های متفاوت تعدادی آزمایش انجام دادند که باعث رشد عواملی همچون کلیشه چاپ، صفحه حساس عکاسی و صفحات خشک در اواخر دهه 1800 شدند که در توسعه و گسترش عکاسی مدرن نقش بسزایی ایفا کردند.

کلیشه چاپ

از آنجایی که زمان زیادی برای نوردهی عکس نیاز بود و همچنین بروز مشکلات نگاتیو ژوزف تصمیم گرفت به دنبال راه ساده تر و بهتر باشد به همین منظور با فردی به نام لوئی همکاری کرد و سرانجام در سال 1316 میلادی با همکاری او آزمایش هایی را بر روی ترکیبات نقره انجام دادند که نتیجه این آزمایش ایجاد کلیشه چاپ پیش گام فیلم مدرن شد.
ژوزف و لوئی یک صفحه مسی که با نقره پوشانده شده بود را قبل از آنکه در معرض نور قرار دهند در معرض بخار ید قرار دادند ودس از آن برای ایجاد کلیشه چاپ و تصویر صفحه آن را به مدت پانزده دقیقه در جلوی نور قرار دادند.

صفحات حساس عکاسی

با توجه به اینکه کلیشه چاپ جای خود را در این حرفه پیدا مرده بود و بسیار هم محبوب بود اما سرانجام در دهه 1850 توسط صفحات امولسیون جایگزین گردید که در این فرایند به جای یک پوشش ساده بر روی صفحه تصویر از فرآیند امولسیون کننده به نام فرآیند کلودیون استفاده گردید و باعث پیدایش صفحات حساس یا صفحات مرطوب شد.
صفحات حساس در آن دوران به دو‌ علت رواج پیدا کردند که دلیل اول ارزان بودن آن بود و دلیل دوم زمان نوردهی کوتاه آن که حدود دو تا سه ثانیه بود.
تاینی تیپ و آمبروتیپ دو مدل مختلف از صفحات حساس عکاسی بودند. که در صفحات تاینی تیپ که بسیار حساسیت بالایی نسبت به نور داشتند از یک بشقاب حلبی استفاده می شد و در صفحات آمبروتیپ یک صفحه شیشه ای مورد استفاده قرار می گرفت.
از جمله تصاویری که بر روی این صفحات تولید شدند عکس خنک داخلی آن زمان بود.

صفحات خشک

صفحات خشک ساخته فردی به نام ریچارد مادوکس بود که با ساخت آن جهشی بزرگ را در عکاسی ایجاد کرد، این صفحات که به صفحات ژلاتینی خشک معروف بودند در سرعت و کیفیت با صفحات مرطوب برابری می کردند. علت محبوبیت و معروفیت این صفحات این بود که استفاده از آن آزادی بیشتری در عکاسی به عکاسان می داد زیرا این صفحات را در زمان مورد نیاز می توان ساخت و ذخیره کرد.
دیگر ویژگی این فرآیند این بود که استفاده از آن برای دوربین های کوچکتری که در دست جای می گرفتند نیز امکان پذیر بود و با کوتاه شدن زمان نمایش، اولین دوربین با یک سرعت مکانیکی شاتر به وجود آمد.

دوربین وسیله ای برای ثروتمندان

در اویل پیدایش دوربین استفاده از این وسیله برای ثروتمندان جامعه امکان پذیر بود اما فردی به نام جورج ایستمن دوربینی را ساخت که یک لنز کوچک داشت و نیاز به هیچ گونه بدون تنظیمی هم نداشت و تهیه ی آن برای اقشار متوسط جامعه امکان پذیر بود.
دوربین ساخته شده توسط ایستمن دارای یک رول انعطاف پذیر بود که نیازی به تغییر مداوم صفحات جامد نداشت و همچنین قابلیت نگه داری 100 فیلم را داشت.
چاپ عکس در این دوربین به این صورت بود که افراد با این دوربین عکس می گرفتند و برای چاپ عکس ها فیلم دوربین را به کارخانه ارسال می کردند تا فیلم چاپ شود.
سرانجام در دهه 1880 میلادی جورج ایستمن یک شرکت به نام کودک تاسیس کرد و تا اواخر دهه 1940 میلادی که هنوز فیلم 35 میلی متری ارزان نشده بود بیشتر مردم از دوربین اختراع شده ایستمن استفاده می کردند.

دوربین 35 میلیمتری و آغاز جنگ

دوربین 35 میلی متری در سال 1930 میلادی به تدریج جای خود را میان مردم جامعه پیدا کرد و افرادی هم چون هانری کارتیه برسون و دیگر عکاسان آن دوران برای ثبت لحظات زندگی روزمره مردم از دوربین های 35 میلیمتری کوچک استفاده می کردند. و سرانجام در سال 1939 در جنگ جهانی دوم تصاویری از جنگ و حاشیه های آن به سوژه ی عکاسی تبدیل شد.

ثبت تصاویر لحظه ای با دوربین پولاروید مدل 95

سرانجام با به روی کار آمدن دوربین پولاروید مدل 95 با اینکه بسیار گران قیمت تر از دوربین 35 میلیمتری بود محبوبیت آن در میان مردم و به ویژه عکاسان افرایش یافت و این محبوبیت به این علت بدست آمده بود که این دوربین قادر به ثبت تصاویر لحظه ای بود. در فیلم درون دوربین پولارید مدل 95 از یک فرآیند شیمیایی محرمانه کمتر از یک دقیقه استفاده شده بود.

 

 

 

 

معرفی دوربین نیکون توسط ژاپنی ها

هرچند اولین تصویر دائمی در فرانسه معرفی شد اما ورود کنترل تصویر راحت تر به عکاسی، کار ژاپنی ها بود.
در سال 1950 میلادی آساهی دوربین نیکون و‌ Asahiflex را معرفی نمود که این دو دوربین نوع SLR بودند.
دوربین نیکون قابلیت استفاده از لنزهای متعدد و تعویض آن و همچنین استفاده از دیگر لوازم جانبی را داشت که این موضوع در صنعت عکاسی و در کل معرفی دوربین ها از کشورهای مختلف ویژگی بسیاری خاصی محسوب می شد.

معرفی دوربین های پیشرفته و هوشمند به جهان

دوربین های هوشمند که در یک دهه یعنی از سال 1970 تا 1980 به بازار حهانی معرفی شدند دارای ویژگی کنترل تصویر بودند. دوربین های خودکار پوینت اند شوت توانایی محاسبه دیافراگم، سرعت شاتر و تمرکز را داشتند که این موارد باعث می شد استفاده از آنها برای عکاسان غیر حرفه ای نیز راحت تر باشد زیرا این قابلیت ها باعث می شد عکاسان بر روی ترکیب بندی تمرکز دلشته باشند. البته در این میان بودند افزاد متخصص و آماتور جدی که همچنان ترجیحشان استفاده از دوربین های SLR بود زیرا از کنترل تصویر لذت می بردند و تنظیمات خود را در حین عکاسی اعمال می کردند.

معرفی دوربین های عصر دیجیتال

مخترعان بسیاری از سال 1980 تا 1990 میلادی تلاش نموده و بر روی دوربین ها متعددی کار کردند تا بتوانند راهی برای ذخیره کردن تصاویر به صورت الکترونیکی پیدا کنند.
که سرانجام در سال 1991 نخستین دوربین دیجیتال را شرکت کودک به دنیا معرفی کرد و دوربین های دیجیتالی پیشرفته دیگری مانند نیکون، کنن و … نیز توسط تولیدکنندکان ارائه شدند.
در عصر دیجیتال امروز ساده ترین دوربین پایه پوینت اند شوت نیز تصاویر با کیفیت بالاتری نسبت به صفحه مفرغی دارند و حتی عکس هایی که با استفاده از گوشی های هوشمند گرفته می شود را می توان با کیفیت بسیار بالایی چاپ کرد.

کلام آخر

مجموعه سی کارو با گردآوری مطالب این مقاله سعی داشت بتواند بستری را فراهم کند تا شما دوستداران این حوزه بتوانید اطلاعات مفیدی را کسب نمایید و از چگونگی پیدایش اولین دوربین و گسترش و رشد این وسیله ی بسیار پرکاربرد امروزی مطلع شوید در پایان امیدواریم توانسته باشیم این امر را برای شما عزیزان فراهم سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *