مقالات

معیار انتخاب دوربین عکاسی

معیار انتخاب دوربین عکاسی با توجه به نیاز شما از دوربین و استفاده ای که قرار است از آن انجام دهید بستگی دارد و به علت وجود انواع مختلف دوربین و کاربرد آن انتخاب دوربین از جمله سخت ترین انتخاب ها در میان وسایل فناوری می باشد.
هنگامی که شما به بازار مراجعه می کنید با توجه به اطلاعاتی که در رابطه با بهترین و به روز ترین مدل دوربین های عکاسی بدست می آورید تمایل دارید آخرین مدل عرضه شده به بازار را تهیه کنید. و فارغ از این موضوع می شوید که اصلا این دوربین چه کاربردی قرار است برای شما داشته باشد و کلا قصد شما از خرید دوربین چیست؟
در نتیجه بهتر است هیجان زده عمل نکیند و ابتدا ویژگی هایی که مد نظر خودتان است را معیار قرار دهید تا بتوانید با توجه به نیاز خود دوربین عکاسی مناسب را تهیه نمایید.

مجموعه سی کارو در این مقاله ابتدا انواع دوربین‌های عکاسی را معرفی کرده تا شما با آنها آشنا شوید و پس از آن مشخصات فنی دوربین‌ها را ذکر کرده است تا شما با مشاهده آنها بتوانید مشخص کنید که دوربین مد نظر خود در کدام دسته از دوربین ها قرار دارد.

انواع دوربین عکاسی

از جمله مهم ترین مراحل در هنگام خرید دوربین عکاسی این است که شما با انواع آن و ویژگی های هر یک آشنا شوید تا با توجه به نیاز خود و شناختی که از کاربرد دوربین ها پیدا کردید انتخاب مناسب را انجام دهید در ادامه به معرفی انواع دوربین عکاسی و ذکر ویژگی های آنها می پردازیم.

دوربین های کامپکت خانگی

دوربین های کامپکت خانگی از جمله دوربین های ارزان و ساده در بازار هستند که برای عکاسی در لحظه کاربرد دارند درست همانند گوشی های هوشمند که امروزه دست هر شخصی دیده می شود. این مدل از دوربین ها دارای حسگر های کوچک 1/2.3 اینچی هستند که به این دلیل نمی توان توقع کیفیت تصویر بسیار خوبی را از آن داشت دیگر عیب این مدل دوربین ها نداشتن قابلیت تعویض لنز است که اجاژه ثبت تصاویر یا کیفیت متفاوت را از کاربر می گیرد.
اما قیمت مناسب و ارزان و قابلیت حمل آسان از جمله ویژگی های این مدل دوربین ها می باشد.
اما با گذشت زمان و ورود گوشی های هوشمند با دوربین های کیفیت مناسب به بازار نیاز کاربران برای گرفتن عکس برطرف شد و استفاده از دوربین های کامپکت خانگی دیگر دلیلی نداشت و در نهایت شرکت سازنده تصمیم به تولید نکردن آن گرفت.

 

 

 

دوربین های کامپکت پیشرفته

با ورود گوشی های هوشمند شرکت های سازنده دوربین عکاسی مجبور بودند مدلی را به بازار عرضه کنند که مشتری را توجیه به خرید نمایند و راهی جز افزایش قابلیت ها و تجهیز دوربین ها نداشتند. به همین علت اقدام به تولید‌ دوربین های پیشرفته کردند که مجهز به حسگرهای بزرگ و لنزهای با کیفیت بود.
که سرانجام این دوربین ها با حسگر‌هایی با ابعاد ۱ اینچی، میکرو چهارسوم یا APS-C درکنار لنز‌های ثابت بسیار باکیفیت و گشودگی دیافراگم بالا وارد بازار شدند. که این موضوع باعث شده بود که این دوربین ها حتی در تاریکی هم عکس هایی با کیفیت مناسب ثبت کنند که البته باز هم به نسبت دوربین گوشی های هوشمند که دائم در حال پیشرفت بودند، خرید دوربین های کامپکت پیشرفته توجیح اقتصادی نداشت.

دوربین های سوپرزوم کامپکت

ورود دوربین های سوپر زوم به بازار دست کاربران را در امر قابلیت زوم اپتیکال باز گذاشت ‌به‌ واسطه‌ی استفاده از این لنزها با قابلیت زوم ۱۵ تا ۳۰ برابر کاربران آزادی عمل بیشتری را دارند، دوربین های سوپر زوم دارای حسگر‌های کوچک ۱/۲.۳ اینچی هستند. که باعث می‌شود ثبت تصاویر آن مخصوصا در مکان های کم نور قابل قبول و با کیفیت نباشد کیفیت این مدل از دوربین های عکاسی نیز با ورود دوربین گوشی‌های هوشمند، دچار تغییرات بنیادی شد و در سری جدید آن از حسگر‌های بزرگ‌ و توانمند‌تر استفاده شد.
نسل جدید این دوربین ها با حسگرهای 1 اینچی می باشد که ثبت تصاویر با کیفیت قابل قبول را ارائه می دهد البته معایبی همچنان در این دوربین ها باقی است که یکی از آن ها نداشتن قابلیت زوم بالا می باشد.
کمپانی های سازنده‌ی دوربین‌های عکاسی، این مدل از دوربین ها را با توجه‌ به کاربری Point-and-Shoot، به الگوریتم‌های عکاسی خودکار تجهیز کرده است. تا افراد بتوانند بدون اعمال تنظیمات خاصی در کمترین زمان تصاویر مورد نظر خود را ثبت نمایند.

دوربین های سوپرزوم شبه SLR

دوربین های سوپرزومی که با ابعاد بدنه بزرگ‌تری وارد بازار شدند و از لحاظ ظاهری شبیه به دوربین های حرفه ای هستند شبه SLR می گویند.
به این مدل از دوربین ها لقب Bridge‌ نیز داده اند که دلیل آن وجود بدنه ی بزرگ این دوربین همراه با کلید کنترل های بسیاری است که روی آن تعبیه شده است، وجود این مشخصات ظاهری باعث شده است که این دسته از دوربین ها گزینه‌ی مناسب برای افرادی است که به‌ دنبال آموزش استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای و اعمال تنظیمات دستی می باشند.
دوربین‌های سوپرزوم شبه SLR در دو رده مختلف به بازار عرضه می شوند، دسته‌ اول دارای حسگر کوچک ۱/۲.۳ اینچ و گستره‌ی زوم بسیار زیاد می باشد تا به وسیله آن کاربر بتواند از سوژه‌هایی با فاصله‌ی بسیار دور نیز عکاسی کند.
دسته‌ دوم دوربین‌های سوپرزوم مجهز به حسگرهای بزرگ‌تر ۱ اینچی می باشند و به علت استفاده از لنز‌های باکیفیت‌تر، توانایی بیشتری در ثبت تصاویر دارند.
البته این موضوع باعث شده است وزن این دسته از دوربین های سوپر زوم شبه SLR در مقایسه با نمونه های مجهز به حسگرهای کوچک تر وزن بیشتر و ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد.
مجهز کردن دوربین های عکاسی به حسگر های بزرگ‌تر باعث به وجود آمدن مانع بزرگی در راه استفاده از لنز‌هایی با زوم بالا می شود به‌ همین علت در این دوربین‌ها کاهش بازه‌ی زوم اپتیکال را مشاهده می کنیم.

دوربین های DSLR

دوربین های DSLR مدل جدید دوربین های SLR هستند که از فیلم برای ثبت تصاویر استفاده می می کنند تمام ویژگی های این دوربین به غیر از مدارهای به‌کار رفته در حسگر دیجیتال و نمایشگر پشت دوربین همانند مدل قدیمی یعنی SLR بوده و به همان ابعاد و وزن نیز می باشد.
دوربین های DSLR به علت قابلیت تعویض لنز اولین انتخاب عکاسان و کاربران حرفه ای می باشند.
دوربین های DSLR در مدل های گران قیمت خود دارای حسگرهای فول فریم هستند اما کمپانی سازنده برای کاهش ابعاد و همچنین قیمت این دسته از دوربین‌ها، مدل‌هایی با حسگر کوچک‌تر APS-C تولید و به بازار عرضه کرده است
البته این موضوع باعث کاهش کیفیت این مدل دوربین ها نشده است.

دوربین های بدون آینه

در دوربین های بدون آینه حسگر مستقیما در پس لنز قرار گرفته و آینه حذف شده است که این مدل دوربین ها از جدیدترین مدل های عرضه شده به بازار می باشد.
اینکار باعث کاهش وزن دوربین می شو‌د که در دوربین‌های خانگی و کامپکت نیز برای همین منظور آینه حذف شده بود.
در بازار امروز دوربین‌های بدون ‌آینه حرفه‌ای دارای قابلیت تعویض لنز می باشند که در مدل های مختلف و مجهز به حسگر‌های فول‌فریم، APS-C یا میکرو چهارسوم به متقاضیان عرضه می گردد.

دوربین های مدیوم و لارج فرمت

بزرگ‌ترین تفاوت این دوربین‌ها با دیگر مدل های موجود در بازار ابعاد بسیار بزرگ‌تر حسگر آن‌هاست.
دوربین‌های عکاسی که دارای حسگر بزرگ‌تر از ۳۵ میلی‌متر و کوچک‌تر از ۹×۶ سانتی متر هستند مدیوم فرمت گفته می شود.
و به دوربین های با حسگر یا فیلم بزرگ‌تر از ۹×۶ سانتی‌متر دوربین‌های لارج ‌فرمت گفته می شود که بیشترین نمونه‌ی آن‌ها دارای فیلم‌هایی با ابعاد ۵×۴ اینچ هستند.
به دلیل ابعاد بسیار بزرگ دوربین‌های لارج‌فرمت، امکان ساخت حسگر نیز برای آنها محدود است به‌ همین علت تعداد بسیار کمی از این مدل دوربین ها در بازار جهانی وجود دارد.
اما برعکس بازار دوربین های مدیوم فرمت به نسبت دوربین های لارج فرمت بسیار داغ است به همین علت در ادامه ویژگی های این مدل را برای شما ذکر می کنیم.

* دارای حسگرهای چهار برابر بزرگ‌تر از دوربین های فول فریم
* گسترده دینامیکی بیشتر
* قاب گسترده
* ثبت تصاویر با کیفیت در موقعیت های نوری کم
* قابلیت تعویض لنز
* قابلیت تعویض حسگر

 

 

 

 

چه فاکتورهایی در انتخاب دوربین عکاسی حائز اهمیت هستند؟

قبل از انتخاب یک دوربین عکاسی باید ابتدا اولویت ها و نیاز خود را مد نظر بگیریم و سپس با انواع مدل های آن و قابلیت هایی که دارد آشنا شویم و پس از طبقه بندی ویژگی هر کدام از دوربین ها در نهایت با توجه به اولویت های خود دوربین مناسبی را تهیه کنیم.

لنز

لنز دوربین های عکاسی به دو دسته نقسیم می شود که دسته اول قابلیت تعویض لنز را ندارند و دسته دوم قابلیت تعویض لنز دارند. برای اینکه بدانید کدام دسته برای شما مناسب است باید ابتدا هدف خودتان را از عکاسی مشخص کنید به طور مثال هدف شود از تهیه دوربین عکاسی پرتره است یا عکاسی از طبیعت و یا ….

فوکوس

از دیگر موارد مهم هنگام انتخاب دوربین عکاسی عملکرد فوکوس است وقتی که شما سوژه‌ای را برای انتخاب می کتید باید بتوانید به سرعت و با دقت روی آن فوکوس نمایید. پروسه فعال کردن فوکوس اتوماتیک اینگونه است که شما دکمه شاتر را تا نیمه فشار می دهید و روی چیزی در کادر تمرکز کنید.

مگاپیکسل

مطمئنا اولین موردی که توجه هر خریداری را به خود جلب می کند دقت حسگر دوربین عکاسی است که با واحد مگاپیکسل مورد سنجش قرار می گیرد.
در اصل مگاپیکسل واحدی جهت سنجش رزولوشن دوربین می باشد به طوری که هر چه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد نشان دهنده ی دقت تصویر بیشتر است.
در انتخاب مگاپیکسل دوربین به اندازه عکسایی که قرار است چاپ کنید توجه نمایید
_ برای چاپ عکس معمولی 6*4 دوربین 4 مگاپیکسل کافیست
_ برای چاپ عکس 8*10 دوربین 8 مگاپیکسل کافیست
_ برای چاپ عکس 12*18 دوربین 20 مگاپیکسل کافیست

طراحی بدنه

گزینه مهم بعدی در انتخاب دوربین عکاسی طراحی بدنه مناسب آن است اینکه شما دوربین را به راحتی در دستان بگیرید بسیار موضوع مهمی است.
همچنین چینش دکمه باید به گونه ای باشد که شما به راحتی به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.
به اندازه و وزن دوربین نیز توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید آن را هر جا با خود ببرید بهتر است اندازه و وزن نرمالی داشته باشد.

 

اندازه سنسور

سنسور جایی است که تصویر روی آن شکل می‌گیرد به همین دلیل بهتر است دوربینی با سنسور بزرگ‌تر انتخاب کنید تا بتوانید عکس های با کیفیت تری را ثبت کنید.
سنسور‌های بزرگتر به نسبت سنسورهای کوچتر نور بیشتری را جمع می‌کنند و باعث می شوند که نویز تصویر کمتر شود.

قابلیت تنظیم دستی

داشتن قابلیت تنظیم دستی برای دوربین عکاسی بهترینگزینه است زیرا می توانید با استفاده از آن عکس های خلاقانه ای بگیرید. با تنظیم دستی شما کنترل بیشتری بر روی تصویر خواهید داشت.

 

مواردی که نباید روی انتخاب دوربین عکاسی موثر باشند

به همان اندازه که مواردی در هنگام انتخاب دوربین همایی بسیا حائز اهمیت هستند مواردی نیز وجود دارند که نباید روی انتخاب شما تاثیر گذار باشند به ترتیب زیر هستند.

* ضبط ویدیو
* عکاسی پانوراما
* فریم ریت
* صفحه نمایش متحرک
* لرزشگیر
* اتصال بی سیم

جمعه بندی

اگر قصد عکاسی عمومی و روزمره دارید و تمایل به استفاده از دوربین عکاسی به جای دوربین تلفن همراه دارید تهیه یک دوربین‌ کامپکت گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.
دوربین‌های بریج یا شبه SLR هم مناسب افرادی است که عکاسی را به صورت حرفه ای تر دنبال می کنند اما قصد خرید لنزهای متفاوت را ندارند و ترجیح می‌دهند همه نیاز خود را در یک دوربین برآورده کنند.
در آخر مجموعه سی کارو امیدوار است مطالب این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و بتوانید با استناد بر ان دوربین عکاسی مورد نظر خود را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *