مقالات

نور خورشید چه رنگی است؟

اولین پاسخی که پس از مشاهده این سوال به ذهن هر شخصی می رسد این است که نور خورشید زرد است زیرا از همان دوران کودکی در نقاشی های خود خورشید را به رنگ زرد می کشیدیم اما اگر بتوان نزدیک این ستاره داغ شد نور آن به رنگ سفید نمایان است و علت آن این است که نور خورشید مخلوطی از تمام طول موج های طیف مرئی می باشد
هنگامی که نور خورشید به سمت زمین می تابد با طول موج های بزرگ تری پخش می گردد به همین علت نور واحد خورشید در زمان پراکنده شدن و تابیدن به طیف های متنوعی تقسیم می گردد به طور مثال طیف رنگ آبی و بنفش در آسمان و طیف رنگ نارنجی و زرد در خورشید بازتاب می شود.

چرا نور خورشید را زرد می بینیم؟

هنگامی که طیف نورهای مختلف نور خورشید پخش شده و به دیدگان ما می‌رسند آن‌ها را به رنگ زرد می‌بینیم‌به همین علت همیشه خورشید را زرد و آسمان را آبی می بینیم.
با توجه به پژوهش های علمی طیف‌های نوری هنگامی که به طول موج‌های خاص تبدیل می‌ گردند باعث ایجاد رنگ‌های مختلفی میز می شوند.
در نتیجه باید ذکر کنیم که نور خورشید در ظاهر به رنگ سفید می باشد اما بعد از عبور از اتمسفر زمین این نور به طیف‌های رنگی مجزا از هم تقسیم می‌ گردد و به دلیل اینکه نور زرد در بین طیف‌های رنگی دیگر نور خورشید دارای طول موج کوتاه‌تر و پراکندگی بیشتری می باشد ما نور خورشید را به رنگ زرد مشاهده می‌کنیم.

نور خورشید از چه رنگ هایی تشکیل شده است؟

نکته جالب و شاید غیر قابل باور این است که رنگ های تشکیل دهنده ی نور خورشید همان رنگ های رنگین کمانی است البته شاید چندان هم تعجب آور نباشد زیرا پس از باریدن باران با تابش نور خورشید رنگین کمان تشکیل می شود. به همین جهت رنگ های تشکیل دهنده ی نور خورشید شامل رنگ‌های آبی، زرد، سبز، قرمز، نیلی، آبی و نارنجی هستند به همین خاطر اگر یک منشور را در مقابل نور خورشید قرار دهید با شکست نورها این رنگ‌ها به صورت مجزا مشخص می‌شوند.
البته هر کدام از این رنگ‌ها دارای طول موج مخصوص به خود هستند را به طور مثال نور آبی دارای کمترین طول و نور قرمز دارای بیشترین طول در بین این نورها هستند.

اهمیت دانستن رنگ نور خورشید چیست؟

شاید این‌سوال برایتان پیش آید که چه اهمیتی دارد که شما بدانید رنگ واقعی نور خورشید چه رنگی است؟ در پاسخ باد بگوییم که دانستن این مطلب برای افرادی عادی که از نور خورشید استفاده معمولی دارند مهم نمی باشد اما این موضوع برای اخترشناسان و فیزیکدانان بسیار حائز اهمین است و علت آن هم این است که این گروه از افراد با استفاده از روش های خاص نورسنجی سعی می کنند نورهای تابیده و تقسیم شده از یک ستاره مشخص را تقسیم نمایند به همین علت شناخت دقیق رنگ نور خورشید برای اخترشناسان در جهت رسیدن و کشف کردن اجرام آسمانی بسیار امر مهمی است.

آیا امکان تغییر رنگ نور خورشید وجود دارد؟

زمانی که ستاره شناسان خورشید را رصد کرده و مورد بررسی قرار می دهند این عمل را در طیفی از طول موج‌های نور یا تابش الکترومغناطیسی مانند نور مرئی و نوری که با چشم قابل دیدن نیست انجام می‌دهند.
این تصویرها از خورشید در نور نامرئی اکثرا با رنگ‌های قابل مشاهده که معمولا با خورشید در ارتباط نیستند بازتولید می‌ گردند این به این معنی است که رنگین کمان واقعی از تصویرهای رنگی خارق العاده و عجیب و غریب از خورشید وجود دارد که نشان دهنده ی مشاهداتی در طول موج‌های مختلف نور است.

کلام آخر

شناخت رنگ نور خورشید از جمله موضوعات جذاب در بین دانسته‌های بشری است که در کنار این جذابیت، شناخت رنگ نور خورشید به اخترشناسان در راستای ساخت تکنولوژی های جدید ‌کمک شایانی نموده و بسیار کاربردی است.
در این مقاله گروه سی کارو سعی داشت اطاعات مفیدی در رابطه با رنگ‌ نور خورشید و اهمیت دانستن آن در اختیار شما قرار دهد امیدواریم مطالب ‌فوق پاسخ تمام سوالات شما، در رابطه با این موضوع بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *