مقالات

وایت بالانس یا تراز سفیدی چیست؟

اصطلاح وایت بالانس یا تراز سفیدی در عکاسی به معنای تنظیم نمودن رنگ برای ثبت تصاویر با رنگ های طبیعی و اورجینال می باشد که با تغییر دادن تراز سفیدی مقدار گرمی و سردی نور در تصویر کم و زیاد می شود، در واقع توضیح کامل تر این موضوع اینگونه است که باید گفت نوری که در هر گونه تصویر از منبع های مختلف نوری به عنوان نور سفید دیده می شود دارای دمای رنگ متفاوتی می باشد که نور خورشید، دمای نرمال نور و معیار مقایسه تلقی می شود و نور تابیده شده از لامپ تنگستن نارنجی تر از نور خورشید به نظر می رسد یه همین علت در این وضعیت ما نور را گرم تر می بینیم و وقتی تصویر آبی تر به نظر بیاید ما نور را سردتر می بینیم.
در اصل با وایت بالانس کردن تصویر، عکاس سعی دارد هر کدام از دو نور سرد و گرم را به اندازه ی دلخواه و به گونه ای که تصویر طبیعی به نظر برسد به آن اضافه کند که در این صورت رنگ ها در تصویر متعادل دیده می شوند.
به این نکته نیز توجه داشته باشید که باید همانطور که گفتیم از رنگ های سرد و گرم به اندازه ی متعادل استفاده کنید تا نتیجه ی عکس شما رنگی غیر طبیعی نداشته باشد.

تاثیر تراز سفیدی در تنظیم دمای رنگ

برای اینکه شما بتوانید وایت بالانس و یا تراز سفیدی در تصویر خود را به درستی تنظیم کنید ابتدا باید رنگ ها را به خوبی بشناسید و رنگ های سرد و گرم را با هم تشخیص دهید همانطور که می دانید رنگ هایی که در دسته ی رنگ های سرد هستند شامل آبی، سبز و بنفش می باشند که عمدتا رنگ های آرامش بخش هستند که آن چنان قابل رویت نبوده و در محیط های مختلف هارمونی آن استفاده می شود. رنگ های دسته ی گرم رنگ های قرمز، سبز، بنفش و زرد هستند و باعث تشدید احساسات و تحریک سیستم عصبی می گردند و برعکس رنگ های دسته ی سرد بسیار جلب توجه می کنند. با توجه به شناخت رنگ ها وایت بالانس و تراز سفیدی در تصاویری که ثبت می کنیم درست تر صورت می پذیرد.
اگر بخواهیم طور دیگری دمای رنگ را توضیح دهیم باید بگوییم که رنگ نور هایی که در دماهای بالاتر تولید می شوند را رنگ­‌های سرد می گویند و رنگ نور هایی که در دما‌های پایین‌تر تولید می شوند را رنگ‌های گرم می­‌ گویند. در اصل هر چه دمای جسم را بالاتر ببریم رنگ نور تولید شده از آن سردتر می شود و هر چه دمای جسم را پایین‌­تر ببریم رنگ نور تولید شده از آن گرم‌­تر می‌گردد.

تنظیم وایت بالانس طبق نور محیط عکاسی

فرد باید با توجه به منبع نوری که در محیط عکاسی می تابد وایت بالانس دوربین خود را تنظیم نماید تا تصویر ثبت شده دارای نور مناسب باشد به طور مثال در محیطی که نور موجود در آن توسط یک لامپ معمولی تامین می گردد باید وایت بالانس دوربین را به گونه ای تنظیم کنیم که نور گرم محیط باعث غیر واقعی و اغراق آمیز دیده شدن تصویر ثبت شده نباشد، به همین علت وایت بالانس کردن دوربین حین عکاسی، با توجه به منبع نوری که در محیط مورد نظر در حال تابش است بسیار امر مهم و قابل توجهی است.

 

 

 

تنظیمات وایت بالانس در دوربین

 

 

حالت های پیش فرض

در دوربین های عکاسی که امروزه در دست عکاسان می باشد حالتی به عنوان حالت های پیش فرض برای وایت بالانس کردن تصویر وجود دارد و فقط کافیست عکاس دکمه ی مربوط به هرکدام از حالت ها را فشار دهد تا نور در تصویر تغییر پیدا کند این حالت ها عبارتند از حالت ابری، حالت تنگستن، حالت فلور سنت، حالت فلاش، حالت سایه، حالت روشنایی روز یا نور مستقیم می باشد که در ادامه هر کدام را به صورت مجزا توضیح می دهیم.

حالت ابری

همانطور که از نام این حالت پیداست برای نورپردازی با طیف گرم تر نور در هوای ابری به کار می رود زیرا در روزهای سرد و ابری نور موجود در هوای باز سرد است به همین علت برای گرما بخشیدن به تصویر از حالت ابری می توان استفاده کرد که باعث کاهش دمای رنگ می شود.

حالت تنگستن

حالت تنگستن برای محیط هایی مناسب است که روشنایی آن توسط لامپ هایی با نور زرد تامین می گردد از آنجایی که نور تابیده شده توسط این لامپ ها باعث ایجاد طیف نوری گرم در تصویر می شود که حالت تنگستن با سرد تر کردن نور محیط وایت بالانس را متعادل می کند.

حالت فلورسنت

حالت فلورسنت برای محیط هایی مناسب است که نور تامین شده محیط با استفاده از فلورسنت است. استفاده از حالت فلورسنت به تصویر ثبت شده طیف نوری گرم داده و باعث از بین رفتن سردی تصویر آن می شود در اصل این حالت دمای باعث پایین آمدن دمای طیف نوری می‌­ گردد.

حالت فلاش

از آنجایی که نور فلاش سفید و سرد است زمانی استفاده از، حالت فلاش در عکاسی مناسب است که نیاز به نور سرد می باشد زیرا با اینکار تراز سفیدی جبران می شود و باعث پایین آمدن دمای طیف نوری می شود.

حالت سایه

رنگ های تولید شده در حالت سایه گرم هستند به همین علت برای عکاسی در زمان طلوع و غروب خورشید مناسب است زیرا با استفاده از حالت سایه رنگ هایی با طیف نوری نارنجی به تصویر افزوده می شود.

حالت روشنایی روز یا نور مستقیم

این حالت برای زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که سوژه عکاسی در محیط باز و بیرون است که نور خورشید به آن می تابد. که با استفاده از آن تراز سفیدی برای عکاسی در فضاهای باز تنظیم می شود.

حالت اتوماتیک

در حالت اتوماتیک دوربین میزان دمای رنگ را بررسی کرده و به صورت اتوماتیک آن را تنظیم می کند.

حالت سفارشی

در حالت سفارشی برای تنظیم وایت بالانس از کارت سفید یا کارت خاکستری ۱۸٪ استفاده کنید که بهترین روش برای تنظیم وایت بالانس یا تراز سفیدی می باشد البته موضوع قابل توجه در این رابطه این است که دوربین شما باید دارای قابلیت خواندن این کارت ها باشد.

حالت کلوین

در حالت کلوین شما به راحتی می توانید میزان دمای نور را به صورت دستی تنظیم نمایید.

 

 

 

چگونه در نرم افزارهای ادیت، وایت بالانس را تنظیم کنیم؟

در صورتی می توانید وایت بالانس را در نرم افزار های ادیت تنظیم کنید که عکس را با فرمت RAW گرفته باشید زیرا در این صورت عکس به حالت دست نخورده و به اصطلاح خام در قالب فایل RAW ثبت می گردد و به همین علت تغییراتی بسیاری را می توان بر روی آن اعمال کرد.
و در صورتی که عکس را با فرمت JPEG گرفته و ثبت گرده باشید برای وایت بالانس مردن آن توسط نرم افزارهای ادیت به زمان و کار بیشتری احتیاج خواهید داشت و همچنین در کنار این صرف زمان در محدودیت های بیشتری قرار می گیرید به همین خاطر بهترین راه، استفاده از حالت اتوماتیک و ضبط تصویر با فرمت RAW می باشد تا بتوانید به راحتی تغییرات مورد نظر خود را در آن اعمال نمایید.

سخن پایانی

محموعه سی کارو امیدوار است مطالب این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و توانسته باشید با استفاده از از آن، تصاویری را که ثبت می نمایید به خوبی بتوانید تراز سفیدی را در آن اعمال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *