مقالات

‏LED RGB چیست؟

امروزه محصولات LED با توجه به تقاضا به صورت گسترده در حال رشد و توسعه است و ال ای دی های نواری آر جی بی که نسل جدیدی از ال ای دی هستند به صورت یک رشته بلند و نرم و قابل انعطاف می باشند که در هر کدام از ال ای دی های موجود بر روی آن این امکان وجود دارد که به صورت مجرا از هم نور دیگری را از خود بتابانند که به همین علت به آن ها فناوری هوشمند می گویند.

آر جی بی RGB چیست؟

به محصولاتی که امکان تغییر نور داشته باشند آر جی بی و یا فول کالر می گویند که به راحتی می توان به آن برنامه ای داد که سرعت تغییر نور، میزان تابش نور را مشخص نمود. جالب است بدانید که آر جی بی در واقع مخفف سه رنگ قرمز، سبز و آبی می باشد ( رد، گرین، بلو) که با تلفیق این سه رنگ با یکدیگر شانزده میلیون رنگ بدست می آید به همین علت افراد به راحتی می توانند با استفاده از این نوع ال ای دی ها هر رنگ نوری که در نظر دارند برای فضای مورد نظر خود انتخاب کنند.
از آنجایی که نور بر ذهن و روان افراد به صورت مستقیم تاثیر می گذارد بهتر است برای هر فضایی در محیط خانه و یا محیط کار نور مناسب با آن را تهیه کرد.
سه رنگی که آر جی بی را تشکیل می دهند سه رنگ اصلی هستند که قرمز حس هیجان و نشاط، سبز حس خونسردی و امنیت و آبی حس آرامش را به افراد منتقل می کنند.
تقسیم بندی ال ای دی های آر بی جی به صورت متفاوت در بازار موجود است که برخی از مدل های آن از منبع تغذیه 5 ولتی استفاده می کنند و برخی از مدل های آن از منبع تغذیه 12، حتی در بعضی از مدل های آن ال ای دی ها جفت جفت جدا شده است و در بعضی دیگر به صورت سه تا سه تا.
ال ای دی های نواری آر جی بی به صورت ضد آب برای استفاده در زیر آب نیز طراحی و تولید شده اند که موضثع بسیار ویژه ای می باشد از این نوع ال ای دی آر جی بی بیشتر برای نور پردازی در حوضچه های موجود در میدان های شهر و یا استخرها استفاده می شود.

تفاوت ال ای دی های RGB معمولی با ال ای دی های آر جی بی هوشمند در چیست؟

در ال ای دی های rgb معمولی تمام ال ای دی ها به صورت یکسان فرمان دریافت می کنند یعنی وقتی فرمان تغییر رنگ داده کی شود تمام ال ای دی ها به یک رنگ تغییر می کنند در حالیکه در ال ای در های آر جی بی هوشمند می توان به صورت هم زمان به تعدادی از ال ای دی ها فرمان رنگ قرمز داد و به تعداد دیگری فرمان رنگ آبی و یا سبز، ابن امر به این علت امکان پذیر است که تمام آر جی بی ها با میکروکنترلرها تجهیز شده اند که این میکروکنترلرها داده ها از یک گذرگاه دیجیتال دریافت می نمایند و در نتیجه یک یا چندین ال ای دی را به صورت مستقل کنترل می کنند.

کالاهای RGB چند مدل هستند؟

محصولات آر جی بی در دو مدل می باشند

* ال ای دی 3 واتی سه رنگ
* ال ای دی 1 واتی تک رنگ

ال ای دی 3 واتی سه رنگ

ال ای دی تعبیه شده در این نوع محصولات هر سه چیپ رنگ سبز، آبی و قرمز را به صورت یکجا دارند. در این نوع محصولات آر جی بی با توجه به نزدیک بودن چیپ ها به همدیگر و همینطور دفع نکردن حرارت مطلوب و پایین بودن لومن بر وات گزینه چندان خوبی نیستند.

ال ای دی 1 وات تک رنگ

در ال ای دی های 1 وات تک رنگ چیپ ها به صورت جدا از هم قرار دارند و به همین علت حرارت به راحتی دفع شده و همچنین حداکثر بازدهی نوری را دارد. در این نوع ترکیب رنگ ال ای دی ها با یکدیگر بسیار جلب توجه می کند و همچنین چیدمان این ال ای دی ها در پروژکتور و وال واشرهای به نحوی است که کنترل‌ آن‌ ها با استفاده از تجهیزاتی امکان پذیر می باشد.

 

 

 

تجهیزات پروژه های آر جی بی

  • منبع تغذیه آر جی بی
  • کنترل ال ای دی آر جی بی
  • آمپلی فایر آر جی بی

منبع تغذیه آر جی بی

در تجهیزات پروژه های آر جی بی منبع تغذیه نقش تامین ولتاژ مستقیم سیستم را برعهده دارد.

کنترل ال ای دی ار جی بی

ابزاری که وظیفه ی کنترل سرعت، رنگ و میزان روشنایی را فراهم می نماید.

آمپلی فایر آر جی بی

در پروژه هایی که فاصله ی زیادی بین تجهیزات نورپردازی کالر چنج وجود دارد امکان افت ولتاژ نیز افزایش می یابد
به همین منظور برای جبران این فاصله باید از آمپلی فایر آر بی جی استفاده شود که با توجه به مدل های متفاوت میزان جریان خروجی آنها مختلف می باشد.

کاربرد ال ای دی های آر جی بی چیست؟

ال ای دی آر جی بی این امکان را به شما می دهد که رنگ نور محیط مورد نظر را با توجه به علاقه و تمایل خود در آن واحد تغییر دهید به طور مثال در زمان هایی که نیاز به آرامش دارید رنگ سبز را استفاده می کنید زمانی که مهمانی برگزار می کنید از رقص نور استفاده کنید در واقع استفاده از تکونولوژی آر جی بی بستری را برای شما فراهم می کند که با توجه به تمایل خود رنگ محیط را تغییر دهید.

جمع بندی

امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد تا با توجه به آن بتوانید نورپردازی مورد نظر را در محیط کار و یا منزل خود انجام دهید و از آن لذت ببرید مجموعه سی کارو همواره در تلاش است تا شما را با این مقوله آشنا سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *