مقالات

تاریخچه دوربین فیلمبرداری

دوربین فیلمبرداری چیست؟

دوربین فیلمبرداری وسیله ای است که به واسطه آن تصاویر متحرک روی سنسور و یا فیلم ثبت می شوند و بع تصاویر ثبت شده توسط دوربین فیلمبرداری فریم گفته می شود اکثر ربین های فیلمبرداری قادرند 24 الی 30 فریم در ثانیه را ثبت کنند که البته دوربین های پیشرفته و دیجیتالی امروزی می توانند در ثانیه بیش از 60 فریم را با کیفیت 4K ثبت نمایند.

تاریخچه دوربین فیلمبرداری

نخستین دوربین فیلمبرداری بدست دونیستورف در سال 1876 میلادی اختراع شد و به ثبت رسید. همچنین دوربین فیلمبرداری دیگری توسط فردی فرانسوی به نام لوئیس ل پرینس که ساکن انگلستان بود در سال 1877 میلادی اختراع شد او حتی قادر به طراحی و ساخت دوربین فیلمبرداری تک لنز در سال 1888 میلادی گردید که اکنون این دوربین در رسانه کلی بردفورد انگلستان نگهداری و حفاظت می گردد.
از دیگر افرادی که در آن دوره به اختراع دوربین فیلمبرداری پرداختند ویلیام فریس گرین بود که در سال 1885 میلادی با استفاده از کاغذ روغنی و پس از آن در سال 1887 میلادی با به کارگیری سلولوئید به وبت تصاویر متحرک پرداخت، سرانجام او در سال 1889 میلادی نام دوربین فیلمبرداری اختراع شده ی خود را کرونوگرافی گذاشت و حق ثبت اختراع آن را نیز دریافت نمود و موفق به ثبت ده عکس در ثانیه با استفاده از فیلم سلولوئید سوراخ دار گردید.
توماس ادیسون نیز در سال 1891 میلادی با همکاری فردی اسکاتلندی به نام ویلیام کندی لوری دیکسون دوربین فیلمبرداری با موتور الکتریکی را اختراع کرد و برای آن از فیلم 35 mm استفاده نمود.
در این میان بسیاری از مردم اختراع نخستین دوربین فیلمبرداری را به لئون بولی نسبت می دهند که نام آن دوربین سینماتوگراف بود اما به این دلیل که هزینه ثبت اختراع خود را نداشت و امتیاز آن را در سال 1895 به برادران لومیر فروخت این اختراع به نام او ثبت نگردیده است.
با استناد به تمام این اطلاعات می توان گفت که دوربین فیلمبرداری در واقع در سال 1890 به طور کامل شناخته شد.
بین سال های 1909 تا 1911 میلادی کازیمیر پروزینسکی اولین دوربین فیلمبرداری موفق را اختراع کرد و دلیل موفقیت آن آپشن های بود که به نسبت دوربین های فیلمبرداری دیگر داشت که در این نوع دوربین، فیلمبردار برای فکوس تصاویر دیگر مجبور به گرفتن دوربین با دو دست نبود.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید نخستین دوربین فیلمبرداری با بدنه تمام فلز نیز در سال 1911 تا 1912 میلادی طراحی و ساخته شد.
خالی از لطف نیست بدانید نخستین فیلم های 16 میلیمتری که بسیار ارزان قیمت تر و مناسب تر از فیلم های 35 میلیمتر بود را فردی به نام ایستمن کداک در سال 1923 تولید کرد.
پس از این دوره شرکت های Aaron, Bolex و Arri تا سال 2000 میلادی دوربین های فیلمبرداری با فیلم 16 mm را تولید می کردند.
از سال 2010 میلادی دوربین فیلمبرداری دیجیتال شناخته ترین و بهترین دوربین تولید شده محسوب می شد و در صنعت فیلم سازی نیز فقط از آن استفاده می شد، در واقع از این تاریخ به بعد استفاده از دوربین فیلمبرداری جنبه ی حرفه ای به خود گرفت و تبدیل به ابزاری غیرقابل اجتناب در صنعت سینما گردید که بدون آن هیچ کاری امکان پذیر نبود زیرا تا قبل از آن تاریخ بیشتر، استفاده از دوربین فیلمبرداری یک نوع فعالیت تفریحی و سرگرمی محسوب می شد.
جالب است بدانید سینما نیز نام خود را از سینما توگراف وام گرفته است.

تفاوت دوربین فیلمبرداری اختراع شده توسط ادیسون به نام کینه توسکوپ با دوربین فیلمبرداری برادران لومیر در چیست؟

 

 

 

 

مشخصات دوربین فیلمبرداری اختراع شده توسط ادیسون

برای این، چنین سوالی را مطرح کردیم زیرا بسیاری از افراد این سوال برایشان پیش آمده است که چرا وقتی که ادیسون دوربین فیلمبرداری خود را زودتر از برادران لومیر اختراع کرده است اما نام دوربین آنها ماندگار شد و به طور کلی استفاده از آن بیشتر از دوربین ادیسون بود دلیل اول این مورد این است که دوربین فیلمبرداری که ادیسون اختراع کرده بود بسیار سنگین بود به حدی که برای جابه جایی آن باید چند نفر دست به کار می شدند و از طرف دیگر ادیسون اختراع دوربین خود را با اختراع برق یعنی فونوگراف که در سال 1877 اختراع کرده بود یکی کرد و هر دو را در یک قالب طراحی نمود و مقصود او از اینکار صدا دار کردن فیلم های ثبت شده توسط دوربینش بود به همین علت وزن دوربین بسیار زیاد شده بود و استفاده از آن در محیط بیرون تقریبا غیر ممکن بود فرض کنید که یک دوربین فیلمبرداری حجیم و سنگین دارید که تمی توانید برای دنبال کردن سوژه های خود در محیط بیرونی از آن استفاده کنید این موضوع محدودیت بزرگی محسوب می شد و به کوپه ای شده بود که این دوربین را داخل یک استودیو در نیوحرسب قرار داده بودند و به جای اینکه دوربین به دنبال سوژه ها باشد سوژه های را به داخل استودیو می برند تا با دوربین از آنها تصویر ثبت کنند.
ادیسون حتی مجبور به ساخت استودیویی شده بود که دارای سقفی متحرک و کشویی بود و روی یک ریل دایره ای می چرخید تا به واسطه ی آن با زاویه نور خورشید هماهنگ شود.
همانطور که متوجه شدید استفاده از دوربین فیلمبرداری که ادیسون اختراع کرده بود بسیار سخت‌ و طاقت فرسا بود.

مشخصات دوربین فیلمبرداری اختراع شده توسط لومیر

دوربین فیلمبرداری که لومیر اختراع کرده بود، سینما توگراف نام داشت مه به کفته بسیاری از افراد برجسته آن زمان وزنش یک صدم وزن دوربین کینه توسکوپ دوربین اختراعی ادیسون‌ بود. دوربین سینما توگراف بدون نیاز به برق و در محیطی خارج از استودیو وسیله ای برای ثبت لحظات تکرار نشدنی و وقایعی که اتفاق می افتاد بود که لومیر نام آن را زندگی نما نهاده بود.
دوربین سینما توگراف با طراحی بسیار ظریف ‌و شیک ساخته شده بود که هم فیلم می گرفت و هم قابلیت این را داشت که فیلم گرفته شده را پخش کند و حتی تصاویر را چاپ نماید.
به خاطر تمام این ویژگی ها از جمله کارایی بالا، ثبت و ضبط وقایعی که در طول روز رخ می داد مانند خروج کارگران از کارخانه، ورود قطار به ايستگاه و چنین صحنه هاي اجتمايي که هر روزه در حال رخ دادن بود استفاده از این دوربین به صورت چشمگیری در حال توسعه بود تا جایی که برادران لومير واحد هاي فيلمبرداري ، توليد و پخش خود را به كشور هاي مختلف اعزام می کردند و از برنامه هايی که افراد درخواست آن را داده بودند فيلم گرفته و سپس نمايش مي دادند که پس از چندی گروه اپراتوری لومیر فعالیت خود را در اکثر نقط جهان ادامه دادند و مدام در حال ضبط فیلم های روزمره بودند که در آن زمان این فیلم ها به وقایع روزمره محلی شناخته شد که بعدها آن فیلم ها را مستند نامیدند.

 

 

 

چه زمانی دوربین فیلمبرداری وارد ایران شد؟

دوربین فیلمبرداری در زمان سلطنت مظفرالدین شاه برای اولین بار وارد ایران شد او در 17 تیرماه 1279 در سفری که به فرانسه رفته بود با دوربین سینما توگراف آشنا گردید و با توجه به علاقه ای که به آن پیدا کرد دستور داد یکی از آن را خریداری کنند و در اختیار میرزا ابراهیم عکاسباشی قرار دهند او که در این سفر همراه مطفزالدین شاه بود توانست در یک جشن ساحلی در اوستاند بلژیک که به جشن گلها معروف بود برای نخستین بار فیلمبرداری کند به همین علت اولین فیلمبردار ایرانی نیز ابراهیم عکاسباسی بوده است.
مطفزالدین شاه پس از بازگشت از سفر فرانسه نمایش فیلم را در دربار به راه انداخت و پس از مدت بسیار کوتاهی نمایش فیلم در مهمانی ها و عروسی های اشراف جای خود را پیدا کرد نکته ی جالب در رابطه با تماشای فیلم در آن دوره این بود که فیلم یک بار برای مردان و بار دیگر برای زنان به نمایش در می آمد یعنی هر بار دو مرتبه و به صورت مجزا این اتفاق رخ می داد.
تماشای فیلم تا مدت ها به یک سرگرمی مفرح برای درباریان تبدیل شده بود که بیشتر آنها فیلم های کمیک فرانسوی بود پس از طی چند سال یعنی در سال 1284 هجری شمسی اولین سالن سینما در خیابان چراغ گاز بدست میرزا ابراهیم خان عکاس باشی که تحصیل کرده اروپا بود افتتاح گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *